islamitisch kunstverbod

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Sun Dec 31 17:23:23 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc Flucs:
Is dat niet wat erg algemeen ?

>Als iemand uit een land komt, waarvan de bevolking overwegend Islamiet is,
>dan kan zo'n persoon,
>1. zelf geen Islamiet zijn.
>2. niets met de Islam te maken willen hebben.

Dit zijn logische mogelijkheden, die evenwel met de realiteit weinig te
maken hebben. Realiteit is dat de meeste mensen afkomstig uit islamitische
landen moslim zijn, zoals laatst ook uit onderzoek bleek, toen jongeren van
die `nieuwkomers' werd gevraagd of zij zich als moslim beschouwen. Slechts
weinigen seculariseren.

>Het feit dat sommigen uit naam van welk geloof dan ook weerzinwekkende
>zaken
>kunnen doen, zegt natuurlijk niets over de daden van anderen die hetzelfde
>geloof aanhangen.

Inderdaad, maar dat maakt die gewelddaden in de naam van het geloof niet
ongedaan.

Dat de Islam voor ons nogal middeleeuws overkomt, zou natuurlijk ook iets te
>maken kunnen hebben met het feit dat deze godsdienst vooral aanhang heeft
>in
>landen die -gemeten naar onze standaarden- tamelijk middeleeuws zijn en
>dikwijls
>dictatoriaal bestuurd worden. Dat is niet zelden ontstaan in de tijd dat
>deze
>landen koloniaal door het Westen werden uitgebuit.

Wie of wat `schuld' heeft aan `middeleeuwse' toestanden in islamitische
landen, doet niets af aan het feit dat er in die landen `middeleeuwse'
toestanden bestaan. Waar men in naam van de islam probeert iets te doen aan
die toestanden (zoals in Algerije en Afghanistan), leidt dat tot praktijken
die naar onze standaarden gemeten bedenkelijk of verwerpelijk zijn. In ieder
geval zouden wij ze niet toejuichen.

Onze cultuur is door het Christendom in de middeleeuwen gestort en
-opmerkelijk
>genoeg- zijn het de Islamieten geweest die -middels het bezetten van delen
>van Spanje en het omverwerpen van het Oostromeinse rijk ons, Europeanen,
>daar
>weer uit gehaald hebben door ons kennis te laten maken met wiskunde en
>weten-
>schap (we hebben er onze cijfers -inclusief de nul, die wij in de
>middeleeuwen
>niet kenden- aan te danken). De hele renaissance is aan handel met
>Arabische
>landen te danken.

Het is ook allerminst mijn bedoeling om de islam als achterlijk af te doen.
Het is simpelweg een andere beschaving. En zoals islamitische landen recht
hebben op hun eigen cultuur, zo hebben Europese landen dat ook.

Dat onze cultuur vervolgens aan die van de Islam ontstegen is, dat lijkt me
>ook wel. Maar zijn we daarom superieur ? De laatste wereld-oorlogen hebben
>we
>te danken aan crises in de Christelijke cultuur, niet in de Islamitische.

Ik zie de Europese beschaving niet als superieur (in vergelijking met de
islamitische bijvoorbeeld), maar wel gaat mijn voorkeur ernaar uit. Ik vind
ook dat we het recht hebben om de eigen beschaving te beschermen en te
versterken en om praktijken uit andere culturen te weren wanneer die niet
stroken met de Europese standaarden, zoals andersom islamitische landen dat
recht ook hebben.

De discussie ging over grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting en
artistieke expressie. Deze grondrechten zijn Nederlands c.q. Europees, en
zij geven ons het recht in het geweer te komen tegen inbreuken op die
grondrechten, zoals bij islamitisch kunstverbod in Rotterdam. Wanneer wij
daar niet tegen in het geweer komen, doen wij een concessie aan culturele
standaarden die de onze niet zijn.

Groet en prettige jaarwisseling,
Arthur Schelvis