Protest tegen islamitisch kunstverbod in Rotterdam

Arthur Schelvis arthur_schelvis at HOTMAIL.COM
Sun Dec 31 02:27:22 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dries Boele wrote:
>Ik weet niet goed waar je het over hebt. Het is juist de multiculturele
>onverschilligheid die ik aan de orde wil stellen. Terwijl het gaat om een
>fundamenteel recht in een democratie als de onze: de vrijheid van
>meningsuiting en artistieke expressie! Het draait bij het islamitisch
>kunstverbod in Rotterdam om dit recht.
>
>De multiculturele verscheidenheid wordt bij elkaar gehouden door
>grondrechten van de democratische rechtstaat en die grondrechten gelden
>voor
>iedereen, ongeacht religie, culturele achtergrond, etc. Het staat los van
> [...]

Het is de vraag of zo'n legalistische benadering wel effectief is. Wil de
grondwet werken (met rechten zoals vrijheid van meningsuiting en artistieke
expressie), dan moet hij geaccepteerd worden.

Wordt de grondwet geaccepteerd door `nieuwkomers', `allochtonen', of hoe je
de mensen ook wilt noemen die hun culturele wortels in niet-Europese landen
hebben? Ze hebben er niet voor gekozen en zijn er evenmin in opgevoed.

Sommige culturen lijken andere basiswaarden te hebben dan de onze. M.n. voor
islamitische culturen lijkt dit te gelden.

Een greep uit het nieuws van de afgelopen tijd:
Vandaag: meerdere bomaanslagen door extremistische moslims op de
Filippijnen;
Eergisteren: aanslagen door fundamentalistische beweging Islamitische Jihad
op bus in Tel Aviv en bij grens met Gaza in Israël;
Algerijnse ramadan vol geweld: 350 doden (Volkskrant 30-12-00);
Al geruime tijd: islamitisch geweld tegen christenen op de Molukken.
Allemaal in de naam van het geloof, met weinig ruimte voor andersdenkenden.

Dit zijn geen doorsnee voorbeelden, maar ze laten wel iets zien: een andere
oriëntering op waarden voor het samenleven.

Ik vraag me dan ook af of de streng gelovige moslims zich wel iets zullen
aantrekken van de grondrechten die wij zo belangrijk vinden.

Arthur