Servië en Nato

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Thu Dec 28 22:09:09 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

> Wat ik weet is dit: zowel de DOS aanhangers als de nieuwe president
> hebben hun afschuw uitgesproken over die bombardementen. Ze hebben
> aangegeven niet te zijn "geholpen" door het vernietigen van bruggen,
> gebouwen en burgers. Hun afschuw t.o.v. de bombarderende nato-landen is
> herhaaldelijk gebleken. Waar haal jij het recht vandaan het bèter te
> weten dan de mensen om wie het werkelijk gaat?

Als Servisch politicus zeg je natuurlijk niet dat je die bombardementen
een goeie zaak vindt, of dat nu zo is of niet. Dat is politiek niet erg
opportuun, om het zwak uit te drukken. De effecten van de
propagandamachine van de dictatuur zijn nog niet uitgewerkt. Oftewel,
wat ze er echt zelf van vinden weten we nog niet.

Maar nog los van het feit dat je de "mensen om wie het werkelijk gaat"
even snel voor de volle 100% aan jouw kant schaart: waarom zou ik geen
andere mening mogen hebben? Voor zover ik weet hoef ik dat recht nergens
vandaan te halen.

Verder enkele humoristische citaten:

> nato generaals met bloed aan hun handen

> politieke partijen die geen eigen mening durfden te hebben en
> mee hebben gehuild met de wolven van de Nato- moordmachine.

:-)

Kostelijk stukje pacifistische retoriek.

Kort mijn mening over 't geheel: los van allerlei fouten die er
ongetwijfeld zijn gemaakt (en die zeker aan de kaak gesteld moeten
worden) was het besluit tot militair ingrijpen in Servie moreel
volstrekt gerechtvaardigd. De situatie was desperaat genoeg.

En hoewel Kosovo inderdaad ook nu zeker het land van melk en honing niet
is, kunnen we toch wel vaststellen dat Servie, Kosovo incluis, er nu een
stuk beter voorstaat dan voor dat ingrijpen. Of er sprake is van een
causaal verband zal de geschiedenis moeten uitwijzen, maar dat er
verbetering inzit is toch vrij objectief waarneembaar.

Groeten,

Mark Koek