Re: Servië en Nato

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Dec 29 12:44:53 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:09 28-12-2000 Thursday, Mark Koek wrote:

>Als Servisch politicus zeg je natuurlijk niet dat je die bombardementen
>een goeie zaak vindt, of dat nu zo is of niet...

Dus jij weet het beter dan de mensen die het zélf zeggen? Als de Serviërs
een bittere smaak in de mond krijgen bij het woord NAVO, dan is dat een
non-feit. Want Mark Koek weet beter wat ze wèrkelijk vinden...Zo heb je
altijd gelijk, met zo'n cirkelredenatie....

>Maar nog los van het feit dat je de "mensen om wie het werkelijk gaat"
>even snel voor de volle 100% aan jouw kant schaart:

Ik heb geen kant. ZIJ hebben een kant: HUN kant.

>waarom zou ik geen andere mening mogen hebben?

Tuurlijk mag je een mening hebben. Ik bestrijd die overigens. En de
"mening" van de meerderheid van deze langzaam wegzakkende partij t.a.v. de
Kosovo "oorlog".

>Verder enkele humoristische citaten:

>:-)
>
>Kostelijk stukje pacifistische retoriek.

Ik ben blij dat je de humor hebt gezien. Het was een koekje van het deeg
waarmee we wekenlang zijn doodgesmeten door de geuniformeerde hysterici uit
Bruxelles.

>Kort mijn mening over 't geheel: los van allerlei fouten die er
>ongetwijfeld zijn gemaakt (en die zeker aan de kaak gesteld moeten
>worden) was het besluit tot militair ingrijpen in Servie moreel
>volstrekt gerechtvaardigd. De situatie was desperaat genoeg.

Die mening bestrijd ik dus met grote nadruk. Desperate zaken zijn er genoeg
op dees' aardkloot. Ingrijpen krijgt aldus iets willekeurigs. Het was
duidelijk dat de Serviërs een no-win deal kregen aageboden in Rambouillet.
Er *moest* gebombardeerd worden. De Amerikanen hadden deze oorlog nodig. En
wij gingen als lammetjes met hen mee. Er was juridisch noch moreel geen
rechtvaardiging voor ingrijpen. Het Servische volk heeft in meerderheid
laten zien dat ze hun eigen boontjes kunnen doppen, en in staat zijn met
massale acties én democratische hervormingen, de nodige verandering teweeg
te  brengen. De NAVO acties hebben die veranderingen alleen maar vetraagd,
en hebben het land in misère gebracht.

Schaamt u, D66 (et al.), dat u deze historische misdaad hebt gesteund en
goedgepraat.

>En hoewel Kosovo inderdaad ook nu zeker het land van melk en honing niet
>is, kunnen we toch wel vaststellen dat Servie, Kosovo incluis, er nu een
>stuk beter voorstaat dan voor dat ingrijpen. Of er sprake is van een
>causaal verband zal de geschiedenis moeten uitwijzen, maar dat er
>verbetering inzit is toch vrij objectief waarneembaar.

Dit is een klassiek voorbeeld van een (humoristische) logica fout. Als het
regent worden de straten nat. De straten zijn nat DUS het heeft geregend.
(Wel eens van waterkanonnen gehoord? Schoonmaakkarretjes van de gem.
reinigingsdienst?)

Er is verbetering in Servië. Dat is waar. Maar die verbetering is er
ONDANKS en niet DANKZIJ de bommen van D66.
De Serviërs hebben het lot in eigen handen genomen en gehouden. En daar mag
geen Nato-adept, geen D66-er zich voor op de borst kloppen. Servië heeft
laten zien hoe onzinnig de NATO opereert. En de politiek eromheen.