[Re: [Willink en de nieuwe rijken]]

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Thu Dec 28 19:34:13 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>"Cees Binkhorst" <C.Binkhorst at net.HCC.nl> wrote:
>Denk je er ook zo over als 'de polen' (of vul maar een ander nu nog
>economisch minder ontwikkeld land in) over pakweg 20 jaar de
>nederlandse pensioenreserves inpikken?
>De huidige andere lidstaten zullen dan waarschijnlijk ook niet zo
>hard tegenstribbelen, want die hebben ook geen reserves.
>Wilmink waarschuwt voor spanningen die op gaan treden als de
>'rijken' een groot deel af moeten staan aan 'de armen.'
>Een heel re-eel scenario.
>Kun je wel politiek korrekt zeggen dat dat niet gezegd mag worden,
> [...]
Remko:
De EU moet voor politieke stabiliteit in Europa zorgen. Onderdeel daarvan is
noodzakelijkerwijze solidariteit. In die zin "pikken" die polen onze
hardverdiende centjes in misschien, of het nu uit de ene of andere zak moet
komen. In die zin, heb je gelijk dat daar in strategische [politieke keuzes
rekening mee gehouden moet worden.
Nu, het is echter niet anders in mijn opinie, dan wanneer mijn hardverdiende
centjes ingepikt worden door uitkeringstrekkers, armlastigen, minder
bedeelden, minder fortuinlijkeren, oude vandagen die de tijd niet mee hadden
om een even hoog pensioen als jij en ik op te bouwen, etc.. zo vlak voor het
nieuwe jaar, klinkt er in Brinkhorsts woorden wel erg weinig solidariteit in
door. Geld weggeven niet, maar de mogelijkheid bieden om een deel van de
rijkdom mee te verdienen, wel, op basis van individuele gelijkheid niet op
basis van volksaard en grens-geluk.