Geweld: Den Bosch

Mon Dec 18 10:15:00 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Je hoort regelmatig dat het niet goed gaat met D66. Maar wat lees ik
 nu weer (en met mij de met deze lijst meelezende journalisten) ?

 Twee citaten:
>Misschien moet hier een soort milde (met max termijn van 5 jaar)
>TBS voor komen, of een strafpunten systeem, bij de 10e overtreding
 (...)
>Mild straffen
>zorgt ervoor dat de daders zo snel mogelijk kunnen beginnen met het
>betalen van de aangerichte schade. Met een beetje goede baan en een
>inhouding tot 70% bijstandsniveau moeten ze in dertig jaar een heel
>eind kunnen komen.

 Getverderrie. Zetten de auteurs zich ook nog eens af tegen extreem
 rechts... Het bovenstaande IS -verdomme- extreem rechts !

 Afgezien dat men de zaak op verschillende wijzen interpreteren kan
 (bijv.: een agent schiet iemand neer, de burgemeester -en niet de
 supporters- koppelt dit incident aan een voetbalwedstrijd door deze
 af te gelasten refererende naar mogeljke rellen -die er op dat moment
 niet waren- waardoor tal van reeds bij voorbaat tot relschopper
 bestempelde mensen, die niets met het schiet-incident uitstaande
 hadden, de straat op worden gejaagd, en dan stuurt de overspannen
 burgervader de ME op hen af; vervolgens slaat de vlam in de pan -wat
 HAD ER ANDERS kunnen gebeuren ?), vind ik bovenstaande reacties vrij
 bizar. De boodschap van de burgemeester was geen andere dan 'Jullie
 zijn relschoppers want wij waren genoodzaakt er eentje van jullie om
 te leggen.' (Kan die man niet weg ?)

 Zie ik ook nog het woord 'pakkans' in een contekst waarin er iemand
 is doordgeschoten ! Lees ik tevens dat voetbalsupporters worden
 bestempeld als 'criminele elementen'. Ga vooral zo voort...

 Zoiets vraagt om nieuwe rellen.