Paradigmawisseling zinvol?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Dec 18 11:16:51 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Ben je aan huis gebonden door een knieblessure (ja, dank je), hang je op een
kruk te strijken (geleerd in Latijns-Amerika om als veldwerker niet gelijk
door de mand te vallen als 'slonzige Nederlander'), hoor je op Radio-1
D66-staatssecretaris Verstand, voorheen benoemd burgemeesteres te Zutphen.
Wat haar secretariaat behelst, ontgaat mij, maar het ging een uur over
kinderopvang, en daar weet ik als meewerkend ouder ook nog wat van.

Uithuizige kinderzorg moet nu in handen worden gegeven van de *markt* opdat
ouders dat perfect in onderhandelingen kunnen regelen. Nu zijn er enorme
wachtlijsten. Aldus Verstand.

Ik aarzel. Wat is er de laatste vijftien, twintig jaar met de kinderzorg
gebeurd? Eerst had je landelijk beleid plus landelijke organisaties en
lokale liefdadigheid (a-so kindjes). Generaal paternalisme. Toen kwam de
filosofie van de decentralisatie: lokale besluitvorming zal beleid en
concrete zorg verbeteren en op maat maken. (Sociale) democratie. Nou ja, het
lagere bestuursvolk blijkt ook impotent (wachtlijsten, bureaucratie) en tot
overmaat van ramp is er een krappe arbeidsmarkt. Dus verzint d'een of
d'andere consulent ditmaal iets neoliberaals: maak landelijk wat
voorwaardenscheppende regels, gooi wat belastingeuro's in de open haard, en
laat de schoorsteen roken van de Privaat. Elke tijd z'n eigen gekte!

Kortom, drie paradigma-wisselingen binnen twee decennia. De eerste twee
mislukten jammerlijk. De derde zal eenzelfde lot zijn beschoren, mede omdat
een belangrijke partner in dat proces - de werkgevers dus - gewoon
tegenwerken. Lees de Volkskrant van hedenmorgen maar weer es. Privaat
kannibaliseert privaat, de wet van de kapitalistische jungle, nietwaar.

Mijn vraag: is het echt niet mogelijk om een pragmatisch, maar verder
paradigma-ongebonden, zorg te organiseren? Iets eclectisch. Liefst met
verstand...

Henk Vreekamp, Utrecht