NS privatisering

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Fri Dec 8 12:50:22 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> we moeten een paar dingen concluderen:
> 1. Het zou goed zijn om inzicht te krijgen in de grenzen van het nut van
> privatisering. De NS ligt blijkelijk op het randje, de kabel is er overheen,
> en nog steds zijn er trajecten waarin privatisering en het blinde liberale
> marktprincipe ingezet wordt. Eerder waren op deze lijst de meeste tegen mijn
> voorstelk voor een kameronderzoek. Misschien  is er nu meer inzicht cq.
> medestand?

Een evaluatie zou ook op de lijst kunnen, lijkt me.
Mogelijk dat een vooronderzoek alle aspecten aan het licht kan brengen
die de noodzaak van onderzoek aantoont.

> [...]
> om de legale middelen van consumenten te vergroten om de risico's voor
> bedsrijven om consumenten te benadelen te vergroten, door grotere boetes
> bijvoorbeeld. De politiek stelt nu boetes voor als de NS haar afspraken niet
> nakomt. Ik stel voor om de maatschappij dat te laten regelen, door de burger
> mogelijkheden te bieden die boetes te verhalen ipv de politiek. Nogmaals dit
> is een veel goedkoper mechanisme dan dat de overheid nu weer een apparaat
> gaat creeren om boetes en controles te gaan uitvoeren... Misschien heb ik nu

De overheid treedt te vaak op als plaatsvervangend voor de consument
waarbij haar (vermeende)(overheids) belangen ook te vaak de doorslag
geven.
De consument is vaak ook sluitpost. Moet zich met massa (belangen
organisaties) behelpen om 'recht' te kunnen doen gelden. "Ik heb nog
maar een paar klachten gehad" is een (te) vaak voorkomende
verontschuldiging die ook niet tot veranderingen aanleiding geeft of die
de paar klachten op ordentelijke wijze afhandeld.

Henk Elegeert