Strategie

Tue Dec 5 12:52:26 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Chido Houbraken <c.houbraken at hilversum.nl> was het daarmee oneens:
>Soms moet je je door je tegenstanders een spiegel laten voorhouden.

 Soms moet je jezelf een spiegel voorhouden.

 Net de Vaticaan-discussie gehoord op de VPRO-radio. Ik hoor dus geen
 enkel pro-argument. Wel wordt de vraag opgeworpen wat men hiermee
 denkt te bereiken en uit welke hoek men steun verwacht, Op dat soort
 vragen (die ook ik gesteld heb) komt dus geen antwoord. Veel gebabbel
 maar weinig inhoud. Het is meer een 'gevoelen' en zo...

 Opmerkelijk genoeg vinden degenen die het ongepast vinden om de
 'onbetrouwbaarheid van Joden' en de 'middeleeuwsheid van Moslims'
 aan te kaarten, het een leuk tijdverdrijf om Katholieken/Christenen
 de meest vreselijkste zaken toe te dichten. Dergelijke zaken komen
 niet zelden uit de humanistische hoek en een humanist is boven alles
 iemand met een dergelijk (Katholiek/Christelijk) verleden. Het is
 dus in hoge mate reactionair. Maar men waant zich 'progressief'.

 Een humanist hangt zozeer het 'ware geloof' aan (net als (Katholie-
 ken/Christenen/Joden/Moslims), dat men niet doorheeft dat men alleen
 maar wat gelooft wanneer men zich over (het geloof van) anderen
 uitlaat.

 Kwestie van projectie en zo. Het voorhouden van een spiegel lijkt dan
 geen overbodige luxe.

 * VRAAGJE: waarom zetten die recalcitrante Europarlementariers zich
   niet in voor een vestiging van een 'Euro-ambasade' in Europese
   landen ? Zoiets is niet-reactionair en het ligt op hun eigen bordje.
   Zo'n voorstel (ook uit de hoek van D66) zou ik tenminste kunnen
   begrijpen.

 Marc Fluks, Amsterdam