Europa moet!

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Dec 5 10:40:41 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters,

>Europa is nodig om te overleven in een wereld op drift. De economisch
>bloeiende situatie in Nederland geeft er wellicht weinig aanleiding toe,
>maar wij gaan ongetwijfeld zeer turbulente tijden tegemoet. Op wereldschaal
>en in Europa. In een pessimistische bui denk ik met name aan de volgende
>donkere wolken die op ons af komen drijven.

[...]

>De verschillende tendensen zullen elkaar versterken, richting onrust en
>conflict. Behalve economische groei en de wetenschap dat de mensheid al veel
>catastrofes heeft overleefd, zie ik weinig lichtpunten. Tot zover mijn
>vertwijfeling over de toekomst.

Ach jee. Het doemdenken komt weer bovendrijven. Het gaat economisch goed, dus
moet het wel fout gaan. Binnenkort gaan we maar niet meer werken, want het
heeft toch geen zin meer. Nog niet zo lang geleden vanwege de Bom / het
communisme / kanker, nu vanwege het milieu / de Islam / aids.

> [...]
>verdeling van het wereldpolitieke toneel: in civilisaties (7 in getal). Hij
>toont dit onder ander aan door te wijzen op solidariteit bij conflicten in
>de wereld. Bijvoorbeeld in BosniÙ. Rusland kiest partij voor de ServiÙrs als
>`broedervolk'; Islamitische landen kiezen partij voor de moslims; en het
>Westen doet z'n best om neutraal te lijken, maar kiest in feite partij voor
>de katholieke Kroaten. (Duitsland bijvoorbeeld die als eerste KroatiÙ
>erkende.) Allemaal verwante partijen die elkaar steunen tegen partijen met

Excuseer, maar helemaal niets nieuws onder de zon. Rusland bemoeit zich op
deze manier al sinds de 18e eeuw met de Balkan, Duitsland/Oostenrijk al sinds
de 19e eeuw; het Osmaanse Rijk en daarna Turkije, steunt al 2 eeuwen - al dan
niet clandestien - een aantal Islamitische staten/gemeenschappen in de
Kaukasus en oostelijk daarvan; de broederlijke contacten tussen Atjeh en het
Midden-Oosten gaan terug tot ik dacht de 14e eeuw en zo weet ik er nog wel
een paar. De muur is juist een gevolg van dat civilisatie-denken geweest (De
DDR was een beetje een uitzondering daarin) en dat is nu weggevallen. Veel
veranderd in dit denkpatroon, daarna? Niet echt.
Welke 7 civlisaties zijn dat overigens? Op basis zijn, door jou hier
beschreven, redeneringen van Hunington kom ik op meer uit. (Zijn boek staat
wel in de kast, maar ik heb het nog niet gelezen...)

>Huntington haalt veel uit de kast om te laten zien dat naties noch
>ideologische blokken nog veel te betekenen hebben, en dat we evenmin
>toegroeien naar een `wereldcultuur' (een Westerse illusie van
>zelfoverschatting). Civilisaties vormen de nieuwe machtsclusters in de
>wereld.

Wat heeft het ontstaan van civilisaties als nieuwe machtsclusters  te maken
met het niet kunnen toegroeien van een wereldcultuur? Dacht je dat die
cultuur binnen zo'n civilisatie zo eenvormig was? De Serviers zijn, ondanks
de steun, beslist niet van plan naar de pijpen van de Russen te dansen, de
Islam barst van de stromingen en interpretaties (in Albanie ben ik zelfs een
overtuigd Islamitische stroming tegengekomen die het drinken van alcohol
formeel toestond en in Indonesie (90 prcent islamitisch) moet je ook niet
zeuren over het verbieden van bier of palmwijn). De Islam, evenals het
katholicisme, is m.i. een ideologisch blok, geen cultuur.
Ondertussen kun je overal cola drinken, komt aids overal voor, hebben we
pokemon, gebruiken we computers en creditcards, tanken we onze Japanner vol
bij Shell (of een dochteronderneming) en laten we ons allemaal beinvloeden
door dezelfde reclame, terwijl internet voor steeds meer mensen toegang geeft
tot de hele wereld. Ik zeg niet dat die 'wereldcultuur' diep gaat, maar het
is er wel en het groeit. Uiteraard overal net even anders.
Hetzelfde geldt voor die civile machtsblokken: het groeit, maar wel naast de
'wereldcultuur' en binnen het blok overal net even anders.

>Het betoog van Huntington is overtuigend en heeft m'n mening over Europa
>veranderd. Mede door dit boek meen ik dat een versterking van Europa de
>beste manier is om het hoofd te bieden aan de roerige tijden die we tegemoet
>gaan in de wereld. Hoe dat precies zal uitwerken, weet ik niet, maar Europa
>zullen we in de toekomst nodig hebben als bastion, om zekerheid en
>veiligheid te bieden in een turbulente wereld.

Als ik nu iets niet wil, is het wel een Fort Europa. Pas toen de VS het
isolationisme doorbrak, ging het echt economisch bloeien en werd het een
wereldmacht. Als we met zijn allen willen verworden tot het grootste museum
ter wereld, moeten we onszelf vooral als bastion gaan beschouwen.

Dit staat overigens los van het feit dat ik vind dat Europa nu eerst moet
verdiepen, voordat het gaat uitbreiden.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.