Kerken en staten (was: RE: Strategie)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Dec 5 14:03:05 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters,

Marc schreef:

> Chido Houbraken <c.houbraken at hilversum.nl> was het daarmee oneens:
>
> Soms moet je jezelf een spiegel voorhouden.

1. Ik was het niet oneens met Henk, ik had slechts een aanvulling en een
verwijzing.
2. Of een tegenstander de spiegel vasthoudt, of jijzelf; zolang de spiegel
hetzelfde is, is er weinig verschil in reflectie. Of ben ik nu weer te
pragmatisch?

 >Net de Vaticaan-discussie gehoord op de VPRO-radio. [...]. Veel gebabbel
 >maar weinig inhoud. Het is meer een 'gevoelen' en zo...

Ja, soms gaat politiek over een 'gevoelen' en zo. Kan zo af en toe
strategisch goed werken. Zo af en toe.
En of een 'gevoelen' nu meteen politiek weinig inhoudelijk is, weet ik zo net
nog niet. Feelings are facts, nietwaar?

We hadden het over strategie, maar vooruit: laten we weer gaan scherpslijpen
over kerken en staten.

>Opmerkelijk genoeg vinden degenen die het ongepast vinden om de
>'onbetrouwbaarheid van Joden' en de 'middeleeuwsheid van Moslims'
>aan te kaarten, het een leuk tijdverdrijf om Katholieken/Christenen
>de meest vreselijkste zaken toe te dichten.

Dat zijn jou woorden. Persoonlijk ben ik het volledig eens met het
D66-Vaticaanstandpunt. Ik dicht katholieken overigens geen vreselijke zaken
toe. De  instantie katholieke kerk echter wel en ik zie iedere katholiek die
bijv. de anti-condoom standpunten van de paus in woord en daad verdedigd, als
mede-verantwoordelijk voor de verspreiding van Aids in Afrika. Iedere
niet-katholiek die dat doet overigens ook.
Daarnaast vind ik de Islam in veel gevallen inderdaad een bekrompen,
individu-onterende godsdienst en beschouw ik het orthodoxe jodendom in Israel
als een van de grootste gevaren voor vrede in het Midden-Oosten en
vergelijkbaar met het Iraanse Ayatolla-regime.
Beschouw ik dus iedere jood of iedere islamiet als respectievelijk
onbetrouwbaar of middeleeuws? Dacht het niet...

>Dergelijke zaken komen
>niet zelden uit de humanistische hoek en een humanist is boven alles
>iemand met een dergelijk (Katholiek/Christelijk) verleden. Het is
>dus in hoge mate reactionair. Maar men waant zich 'progressief'.

Ik heb niet zo'n verleden, ik heb ook iets tegen andere godsdiensten en denk
wel dat ik progressief ben.

Doet jou stelling verder iets af aan het feit dat er mensen zijn die vinden
dat je de ene kerkelijke instelling niet moet bevoordelen boven andere
kerkelijke instellingen, zeker als de instelling (bijvoorbeeld gezien de D66
idealen) op een zeer schadelijke manier misbruik maakt van dat voordeel?

>Een humanist hangt zozeer het 'ware geloof' aan (net als (Katholie-
> ken/Christenen/Joden/Moslims), dat men niet doorheeft dat men alleen
>maar wat gelooft wanneer men zich over (het geloof van) anderen
>uitlaat.

???
Men gelooft alleen maar iets als men zich over anderen uitlaat. Is dat wat je
zegt?
Omdat ik georganiseerde godsdienst als niet noodzakelijk en zelfs kwalijk
zie, ben ik zelf godsdienstig georganiseerd? Als ik graag over bloemetjes en
plantjes praat, vegeteer ik dus zelf ook?
Krijgen we nu weer van die drogredenen als: 'atheisme is ook een geloof'?

>Kwestie van projectie en zo. Het voorhouden van een spiegel lijkt dan
>geen overbodige luxe.

Ach, zijn we het toch met elkaar eens.  (:-|

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.