Strategie?

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Dec 5 10:11:21 CET 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde lijsters,

Henk Vreekamp schreef:
>Ik vraag me af of er een clubje is, en zo ja, welk politiek orgaan dan wel
>binnen D66 de strategie bepaalt. Lange jaren is er vanuit een zekere
>arrogantie geopereerd vanuit het concept 'middenpartij'. Dit jargon horen we
>niet meer.

[...]

>Is de D66-leiding bezig te zoeken naar een niche-markt? Of vormen genoemde
>manoeuvres onderdeel van een *bredere* strategie, het weer ophalen van
>klassiek-liberale idealen welke de conservatieven en neoliberale
>sociaal-democraten laten liggen?

Soms moet je je door je tegenstanders een spiegel laten voorhouden.
Lees de artikelen achter de volgende links maar eens:
http://www.reformatorischdagblad.nl/bin/000918bin07.html
(Pragmatisch D66 leidt paarse afbraak christelijke
verworvenheden: Architect van het nieuwe Nederland)
en http://www.reformatorischdagblad.nl/bin/000918bin20.html
(D66 op missie)
De tendens van het artikel is de oogstijd voor D66, uiteraard gezien door het
oog der
christelijke natie.
Interessant voor jou vraag, Henk, is de tekst onder het kopje 'Succesvol' bij
het eerste artikel.
Tipje van de sluier:
'Het lijkt erop dat de partij precies de thema's aansnijdt waarop haar
coalitiegenoten PvdA en VVD zich niet uit zichzelf als eerste zouden
profileren, maar waar ze ook niet direct op tegen zijn. Op die manier weet
D66 telkens weer een meerderheid te verwerven voor ideeën die bij haar
afwezigheid ook wel zouden zijn opgekomen, maar wellicht niet uitgewerkt.'

Het is me al vaker opgevallen dat bladen als het Reformatorisch Dagblad en
het Nederlands Dagblad eigenlijk zeer prettige artikelen voor D66 schrijft.
De nadruk ligt meestal op onze immateriele standpunten, waar gristenen het
altijd zo moeilijk mee hebben. Aangezien D66 voor hun achterban geen
politieke optie is, hoeft de krant er zich niet tegen af te zetten. Opvallend
is dat dit juist voor D66-aanhangers een toch wel positief artikel oplevert.
Omdat de lezers van de krant over het algemeen toch wel tegen de
D66-standpunten zijn, houdt de krant zijn lezers relatief neutraal op de
hoogte van die standpunten middels journalistiek onderzoek. In ieder geval
een stuk neutraler en een stuk completer dan de zgn. kwaliteitskranten van
Nederland. Ik vermoed dat dit deels te maken heeft met het feit dat juist de
gristenen in dezelfde onderwerpen geinteresseerd zijn als D66. Maar dan anders.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl
035-6292040

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Dit bericht wordt beschouwd als persoonlijke correspondentie en dient als
zodanig behandeld te worden.