online democratie

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Aug 31 15:57:37 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arthur Bletterman schreef o.m.:

> Ik vraag me af of het wel mogelijk is, om fraudebestendige
> verkiezingen via internet te organiseren. Nu al is er een eeuwige
> strijd gaande tussen hackers en beveiligingsmensen (van wie velen
> voormalige hackers zijn). Tot nu toe weten hackers altijd wel een
> mogelijkheid te vinden om de meest geavanceerde beveiliging te
> omzeilen. Op dit moment lijkt me daarom een online democratie helaas
> een (aantrekkelijke) utopie.

Je verwart 'hacker' met 'inbreker'/'fraudeur' (eng. 'cracker') - iets
dat in de pers de laatste tijd helaas wel vaker gebeurt.

Zie http://www.tuxedo.org/~esr/jargon/html/entry/hacker.html als je wilt
weten wat een hacker is.

Ik deel de zorg om de veiligheid van stemmen via het internet, maar moet
wel zeggen dat de mogelijkheid van fraude bij het stemmen per (papieren)
post groter is dan bij een goed doordachte internet-stemming.

Maar is het wandelen naar het stembureau nou eigenlijk zo'n probleem?
Verkiezingen lijken me toch bij uitstek de gelegenheid waar je niet
kiest voor gemak boven betrouwbaarheid.

Wat ik in een eerdere discussie over dit onderwerp al schreef: waar haal
je bij 'stemmen zonder stembureau' de zekerheid vandaan dat de kiezer
niet gedwongen is op een bepaalde manier te stemmen? Oftewel, dat de
kiezer zichtbaar _alleen_ het stemhokje ingaat?

Groeten,

Mark Koek