NS en TK

Arjan Stoffels astoffels at LEIDERDORP.NL
Mon Aug 28 14:32:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Volgens het AD van vandaag vindt 'de Tweede Kamer' dat de NS het
treinkaartje moet terugbetalen aan de reiziger bij vertraging. Het is
natuurlijk fijn om geld terug te krijgen (ik bedoel, tel uit je winst: trein
minuutje te laat weg, geld terug) maar de gedachtengang is wel wat vreemd.
Want analoog redeneer ik dan dat de overheid de benzinekosten moet
terugbetalen aan de automobilist als die in de file staat of de leges als je
paspoort niet dezelfde dag klaar is. En de supermarkt de kosten van een
product als ze dat niet in voorraad hebben. En... nu ja, vul zelf maar in op
wat voor wijze een bedrijf 'nalatig' kan zijn en hoeveel geld je dat kan
opleveren.
Ik begrijp best dat bij gebrek aan concurrentie de overheid probeert
prikkels te geven, maar dit lijkt me toch een hele rare.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels