ouwerwetse politieke structuur

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Sun Aug 27 20:34:51 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Is het niet een beetje stom dat wij in een zo diverse en complexe wereld nog
steeds een soort super-ministers hebben, die op het niveau van
verantwoordelijkheid, nl. hoofd van ministerie, geen enkele controle of
inhoudelijke kennis genoeg meer hebben om daadwerkelijk met een visie
leiding te kunnen geven. Waarom is het niet zo dat we een politieke
verantwoordelijk directeur (secretaris-generaal lijkt me een mooie politieke
functie) Nederlandse antillen hebben (ook een mooie baan voor een allochtone
Antilliaan lijkt me) en de minister op politiek vlak nog maar slechts voor
de afstemming en niet voor de strategie/beleid verantwoordelijk is. In het
bedrijfsleven heet dat dan professionalisering, in Amerika hebben ze in een
variant daar een mooie naam voor, etc.. maar hier hoor ik zulke geluiden
nooit... ik hoor wel geluiden dat ministers niet verantwoordelijk gehouden
worden en dat ministers eigenlijk geen vat hebben op de ministeries en de
ambtenaren etc... that's it...
Het is toch dom dat we vanAartsen de hele wereld over laten, die man zou
misschien Belgie kunnen doen ofzo, of Duitsland al is dat een hele klus voor
'm. Maar je kunt toch niet verwachten dat iemand beleid (cq. politiek
gevoel) kan maken voor zowel Rusland, India en Suriname...
maar hij is wel de enig politiek verantwoordelijke...

http://profiles.msn.com.