Surfer wil graag privacy,maar weet niet hoe (was Re: Right toPrivacy Too Often Overlooked)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Aug 22 14:30:58 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Cookies zijn niet synoniem met "tracking". Cookies zijn een van de
> middelen die adverteerders (doordat ze op veel verschillende sites
> staan) kunnen misbruiken voor het verzamelen van gegevens.

Mijn bezwaar is ook het (mogelijke) misbruik.
Mijn privacy is derhalve niet beschermt, immers 'tracking' is niet
verboden.
Het wordt op zijn best niet op prijs gesteld, maar het merendeel van de
internet gebruikers heeft geen idee wat hen overkomt.
Ik ook overigens niet. Nergens ligt vastgelegd wat wel en wat niet mag
gebeuren met de gegevens die via een simpele internetverbinding tot je
beschikking komt.

> Maar ze
> hebben wel degelijk nuttige toepassingen.

Laten we vaststellen welke dat zijn en het gebruik van cookies daartoe
beperken.

> Een aanbevelenswaardige maatregel tegen het verzamelen van gegevens via
> cookies is om in Netscape Navigator onder 'Edit/Preferences/Advanced'
> bij 'Cookies' ervoor te kiezen om alleen cookies te accepteren die
> afkomstig zijn van dezelfde server als de pagina die je opvraagt. Dit
> houdt de meeste 'diepgelinkte' adverteerderscookies wel tegen.
>
> In M$IE kan dat vast ook wel.

Jawel Mark, maar je gaat ook voorbij aan "Surfer wil graag privacy, maar
weet niet hoe".
De honderd lezers dezes mogen het dan nu mogelijk wel weten maar weten
niet tegen wie of wat zij zich beschermen.
Bovendien is de methode niet waterdicht.
D66 bijvoorbeeld laat bij
http://service.bfast.com/bfast/click?bfmid=1821541&siteid=28713083&bfpage=logo
diverse gegevens van mij achter op het moment dat ik hun site bezoek.
Nu weet ik niet wat service.bfast met mij aan moet anders dan hun
informeren dan dat ik de D66 site bezoek.
Hoe vaak ik dat doe, hoe laat ik dat doe etc.
Maar hoe the hell is service.bfas en wat ik met hen te maken?
Bovendien kan ik een en ander pas vaststellen op het moment dat ik de
D66 site bezoek.
Geen waarschuwing vooraf, zelfs geinformeerd wordt ik niet.
En dat alles zonder cookie.

> *Het* internet wordt niet overgeleverd aan adverteerders -- adverteren
> is echter wel een manier om geld te verdienen met het aanbieden van
> inhoud.

Waarom staat mijn privacy hier dan op het spel?
Mijn privacy is een 'handelsgoed' waarover ik zelf geen beschikking heb?
Waaraan precies verdienen ze het geld?

> Een stuk aantrekkelijker voor consumenten zelfs dan het handelen
> in deze inhoud met allerlei draconische beschermingsmaatregelen
> eromheen.

Deze snap ik niet, Mark.
Adverteerders die zich als beschermers opwerpen van mijn privacy?!?!

> Is de televisie overgeleverd aan adverteerders? Ik denk het niet - de
> inhoud is gratis (groot voordeel, geen gedoe met betalingen aan
> auteursrechthouders en al dat soort onzin) maar je hebt reclame (klein
> nadeel).

Jawel, televisie is overgeleverd aan adverteerders.
De tijd dat er nog 'onafhankelijke' televisie was is voorbij.

> Er zijn adverteerders die zich prima fatsoenlijk gedragen. De meeste
> zelfs. Inderdaad, er zijn er die te ver gaan (m.n. de hele grote
> 'advertentiemakelaars' zoals DoubleClick), maar daarmee is het
> verschijnsel adverteren an sich nog niet fout.

Zie je, maar als DoubleClick niets in de weg wordt gelegd zullen anderen
hen toch snel volgen, lijkt me.
Maar wat doet DoubleClick dan fout en waarom is dat zo en hoe verhoud
zich dat tot mijn privacy (of jouw privacy)?

Henk Elegeert