Surfer wil graag privacy,maar weet niet hoe (was Re: Right to Privacy Too Often Overlooked)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue Aug 22 13:08:47 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schreef o.m.:

> Slechts 27 procent onderschrijft het argument van de
> adverteerdersbranche dat internetgebruikers zelf ook
> voordeel hebben van geplaatste cookies.
> Meer dan de helft (54 procent) vindt 'tracking'
> schadelijk omdat het hun privacy aantast.

Cookies zijn niet synoniem met "tracking". Cookies zijn een van de
middelen die adverteerders (doordat ze op veel verschillende sites
staan) kunnen misbruiken voor het verzamelen van gegevens. Maar ze
hebben wel degelijk nuttige toepassingen.

Een aanbevelenswaardige maatregel tegen het verzamelen van gegevens via
cookies is om in Netscape Navigator onder 'Edit/Preferences/Advanced'
bij 'Cookies' ervoor te kiezen om alleen cookies te accepteren die
afkomstig zijn van dezelfde server als de pagina die je opvraagt. Dit
houdt de meeste 'diepgelinkte' adverteerderscookies wel tegen.

In M$IE kan dat vast ook wel.

> Wordt internet overgeleverd aan adverteerders?

*Het* internet wordt niet overgeleverd aan adverteerders -- adverteren
is echter wel een manier om geld te verdienen met het aanbieden van
inhoud. Een stuk aantrekkelijker voor consumenten zelfs dan het handelen
in deze inhoud met allerlei draconische beschermingsmaatregelen
eromheen.

Is de televisie overgeleverd aan adverteerders? Ik denk het niet - de
inhoud is gratis (groot voordeel, geen gedoe met betalingen aan
auteursrechthouders en al dat soort onzin) maar je hebt reclame (klein
nadeel).

Er zijn adverteerders die zich prima fatsoenlijk gedragen. De meeste
zelfs. Inderdaad, er zijn er die te ver gaan (m.n. de hele grote
'advertentiemakelaars' zoals DoubleClick), maar daarmee is het
verschijnsel adverteren an sich nog niet fout.

Groeten,

Mark Koek