Auteursrecht: vechten met de draak (deel 2)(@)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Aug 2 16:05:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> Yup. Micros~1 beschouwt het tweedehands verkopen van CD'tjes met hun
> software erop als inbreuk op het auteursrecht. Behoorlijk vergezocht
> (waar blijven tweedehands boekhandels en platenzaakjes als dit waar is),
> maar ze proberen het gewoon.

Beste Mark, Jos, partijgenoten,

Flash backs! Het lijkt allemaal heel erg op de Scientology zaak.
T-shirts met beschermde teksten erop, dure advocatenkantoren (In de Co$
zaak is het nauta Dutilh), websites waarop naar Amerikaans recht
beschermd materiaal staat...ik zou de zaak nog maar eens nakijken. Dat
kan op Karin Spainks homepage. (http://www.xs4all.nl/~kspaink/).

> Ze hebben bijv. EBay al zover dat een veiling onmiddelijk wordt gestaakt
> als Micros~1 erover klaagt. Bewijs voor een overtreding is onnodig, de
> beschuldiging volstaat.

dat gebeurrde ook in Nederland. In opdracht van Scientology liet nauta
Dutilh beslag leggen op computers van XS4ALL (provider, toen nog los van
KPN), aangezien via deze provider beschermd materaal verspreid zou
worden. Mind you, er was toen nog *geen*  bewijs geleverd van
auteursrecht, dat bewijs kwam pas maanden later.

> Wat dat betreft hebben de Amerikanen nog wat geluk: al die nieuwe wetten
> mogen door de rechter aan de grondwet getoetst worden, en er zullen er
> daardoor heel wat sneuvelen.

Gelukkig mag in Nederland wél getoetst worden aan verdragen. Het
toetsingsverbod (120 GW) richt zich slechts op de nederlandse grondwet.
In diverse verdragen, met name het EVRM, staan vele garanties voor fair
trial en afweging van belangen.

> Als de Nederlandse wetgever ooit de intellectuele monopolierechten wil
> vergroten ten koste van de vrijheid van meningsuiting staan we in ons
> hemd. De Grondwet mag zeggen wat 'ie wil, men kan zich er toch niet op
> beroepen.

Zie boven, en let op: we hebben ook nog een Nma en een Opta, twee
instanties die waken tegen monopolievorming en misbruik van economische
machtspositie. De Europese rechtsspraak is daarbij ook gespitst op
kartelvorming en mededinging-vijandelijk gedrag. In Europa gaat het
allemaal niet zo soepeltjes als in de US of A.

Maar wat gevaarlijk is blijft: een Amerikaans copyright kan ook in
Europa worden afgedwongen. Het internationaal privaatrecht én strafrecht
(rechtshulp) geven daar mogelijkheden toe.

Vr gr, Hein.