Auteursrecht: vechten met de draak (deel 2)(@)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Aug 2 14:56:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jos Horikx schreef:

> Overigens, zeer onlangs is Microsoft ook een soortgelijke actie begon-
> nen tegen 7500 internetters in 33 landen (op 6 continenten...).

Yup. Micros~1 beschouwt het tweedehands verkopen van CD'tjes met hun
software erop als inbreuk op het auteursrecht. Behoorlijk vergezocht
(waar blijven tweedehands boekhandels en platenzaakjes als dit waar is),
maar ze proberen het gewoon.

Ze hebben bijv. EBay al zover dat een veiling onmiddelijk wordt gestaakt
als Micros~1 erover klaagt. Bewijs voor een overtreding is onnodig, de
beschuldiging volstaat.

Maar zo werkt de nieuwe Amerikaanse auteursrechtwet: als iemand klaagt
dat een site illegaal is dient deze *onmiddelijk* te worden verwijderd,
zonder vorm van proces.

> Het komt me onderhand voor dat het niet eens vergezocht is om
> in dit soort fratsen een frontale aanval op de democratie te zien.

Met de vrijheid van meningsuiting en het recht op een eerlijk proces
neemt men het allemaal niet zo nauw inderdaad.

Wat dat betreft hebben de Amerikanen nog wat geluk: al die nieuwe wetten
mogen door de rechter aan de grondwet getoetst worden, en er zullen er
daardoor heel wat sneuvelen.

Als de Nederlandse wetgever ooit de intellectuele monopolierechten wil
vergroten ten koste van de vrijheid van meningsuiting staan we in ons
hemd. De Grondwet mag zeggen wat 'ie wil, men kan zich er toch niet op
beroepen.

Nieuw feitje is trouwens dat de MPAA nu ook Copyleft
(http://www.copyleft.net/) heeft aangeklaagd omdat ze een T-shirt
verkopen met de tekst van css_descramble (deel van "DeCSS") achterop.
Men beweert dat deze T-shirts "apparatuur voor de omzeiling van
auteursrechtelijk beschermde werken" zijn...

Ik heb er meteen eentje besteld.

Groeten,

Mark Koek