Auteursrecht: vechten met de draak (deel 2)(@)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Aug 2 13:51:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" schreef:

> Beste Cees et al,
[...]
> Ben je bereid de DeCSS op je homepage te laten
> staan als de MPAA een Nederlandse advocaat inschakelt en een geding
> begint?  Wat is je motivatie? Just curious...

Ik voor mij zou de strijd wel aandurven (ook ik heb al een "Cease And
Desist"-mailtje uit New York mogen ontvangen, in Micros~1 Word-formaat
maar liefst - allemaal fouten erin, in het Engels en refererend aan het
Amerikaanse recht dus volstrekt betekenisloos in Nederland, maar toch:
het betekent dat ze me in de peiling hebben).

Om te beginnen is de Nederlandse auteursrechtwet niet zo restrictief als
de Amerikaanse, DeCSS is hier in principe niet te verbieden lijkt me.

Daarnaast zou een rechtszaak in elk geval flink wat publiciteit
opleveren die ons in de gelegenheid zou stellen de propaganda van de
intellectuele monopolies een beetje te counteren.

In Nederland is het nog zo dat journalisten klakkeloos persberichten van
de BSA, BUMA/STEMRA en andere vertegenwoordigers van de industrie
overnemen. Daar mag best eens een einde aan komen.

Overigens is de kans dat een zaak in Nederland wordt geopend niet eens
zo klein: http://opendvd.org/, een internationale site van
DVD-actievoerders, wordt gehost door de Universiteit Utrecht.

Groeten,

Mark Koek