Auteursrecht: vechten met de draak (deel 2)(@)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Wed Aug 2 13:39:45 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef een mooi stuk. Paar aanvullingen:

[...]
> Twee copyrightzaken in de VS trekken al maanden de aandacht: de Napster
> zaak en de zaak van de Noorse tiener Jon Johansen (16). Deze laatste
> kraakte  de beveiligingscode van versleutelde DVD-filmschijfjes met een
> zelf ontwikkeld programmaatje("DeCSS") dat hij vervolgens op het
> internet zette.

Hij zegt zelf dit te hebben gedaan in samenwerking met een Nederlander
en een Duitser die liever niet genoemd willen worden. De Duitser schijnt
het belangrijkste werk gedaan te hebben (nl. het "reverse-engineeren"
een DVD-speler voor Windows).

Jon publiceerde DeCSS in oktober 1999 op de website van zijn vader. Hij
en vader Per werden daarom jl. januari door de Noorse politie op
instigatie van de MPAA met geweld van hun bed gelicht - het Noorse
parlement heeft hen hiervoor intussen excuses aangeboden, een officier
van justitie was iets te weinig kritisch geweest over de bizarre claims
van de Amerikanen die een prestigieus Noors advocatenkantoor in de arm
hebben genomen.

In de VS werd niet Johansen zelf voor de rechter gesleept, maar in 1
rechtszaak werden een paar honderd websites met DeCSS aangeklaagd wegens
het "ontvreemden van bedrijfsgeheimen" en in een andere werd 2600.com
aangeklaagd wegens het "handelen in apparatuur waarmee de
toegangscontrole tot auteursrechtelijk beschermde werken kan worden
omzeild". In de VS is dit verboden sinds begin dit jaar de zeer
restrictieve "Digital Millenium Copyright Act" in werking trad.

De verdediging in deze laatste zaak, gevoerd door Martin Garbus, een
beroemd "freedom of speech"-advocaat, en betaald door de Electronic
Frontier Foundation (http://www.eff.org/) hoopt ooit voor het
Hooggerechtshof de tegenstrijdigheid met de vrijheid van meningsuiting
aan te tonen, zodat deze artikelen uit de DMCA zullen worden geschrapt.

In Europa kennen we dit soort restricties (nog?) niet.

> Beide zaken lijken op het eerste gezicht simpel: puur
> jatwerk, aanzetten tot kraken, schending van copyrights. Zo zien de
> advocaten van de gevestigde platen -en filmwereld het in ieder geval.
> Zij behartigen zowel de belangen van de grote platenjongens die
> miljoenen nummers van hun Cd's over het net zien flitsen, als van de
> Holywood-filmindustrie die moet toekijken hoe op DVD uitgebrachte
> versleutelde speelfilms worden gekraakt,  gecomprimeerd en massaal
> verspreid over het net. Pure roof, menen ze.

Speelfilms "flitsen" niet massaal over het net, in elk geval niet zoals
MP3's. Daar zijn ze gewoon te groot voor. Een DVD bevat vele gigabytes.

De MPAA heeft tot dusver geen enkel geval kunnen aanwijzen waar DeCSS
heeft geleid tot het delen van films van DVD-kwaliteit.

Niet echt relevant, natuurlijk, waarom zouden mensen geen films mogen
delen, maar toch een leuke indicatie van het feit dat hun claims nergens
op gebaseerd zijn en een gegeven dat er in elk geval toe kan leiden dat
je om een DVD te bekijken voorlopig nog geen door de MPAA goedgekeurde
speler nodig hebt.

> Aanvankelijk  leken de advocaten van de muziek -en filmindustrie het
> pleit te winnen. In januari 2000 verbood rechter Lewis A. Kaplan  het
> plaatsen van het " DeCSS " -programmaatje op het net. Pech voor  "2600:
> The Hacker Quarterly", de website waarop het Noorse tienerproduct
> vrijelijk te downloaden viel.

Dit verbod is een zgn. "preliminary injunction" - een verbod voor de
duur van de rechtszaak omdat de rechter meent dat het mogelijk verlies
voor de klagende partij groter is dan dat van de verdediging. Er is nog
geen uitspraak.

Deze voorlopige voorziening verbiedt trouwens niet, zoals je schrijft,
"het plaatsen van DeCSS op het net". Het verbiedt het alleen aan 2600.

Er zijn honderden websites -waaronder de mijne- waar DeCSS verkrijgbaar
is. De MPAA koos ervoor om 2600 aan te klagen omdat ze zich "hackers"
noemen en zoals elke krantenlezer weet zijn hackers crimineel tuig. En
als de aangeklaagde in de perceptie van de rechter lekker zwart gemaakt
kan worden is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Op 2600.com staat een hele lijst links naar sites waar DeCSS nog wel te
krijgen is. De MPAA poogt dit nu overigens ook te verbieden.

[wie wil weten wat een hacker is: zie bijv.
http://www.science.uva.nl/~mes/jargon/h/hacker.html]

[...]
> Aanvankelijk was het rechterlijk standpunt helder in zijn eenvoud: het
> auteursrecht is een diepe gracht  die gegraven is rond een burcht vol
> beschermd materiaal. Je mag die gracht niet oversteken, en bovendien
> niemand helpen bij de overtocht. Zelfs niet als  je niets van plan bent
> te doen als je eenmaal de burcht bent binnengedrongen.  Je mag die
> burcht niet in, basta.

Je mag alleen consumeren wat de Heren Auteursrechthouders in hun
Goddelijke Wijsheid besluiten om over de gracht naar het hongerige
voetvolk te werpen... ;-)

> Daarmee wees ze naar de gebruikers van Linux, een ander
> besturingssysteem dan Windows. Op Linux zijn de DVD's van de
> filmmaatschappijen namelijk niet af te spelen.

DeCSS is gemaakt om een DVD-speler voor Linux te kunnen bouwen.

> "Deze software stimuleert geen roof', stelt hij,

Hij heeft gelijk, maar ik zou geen termen als "roof" of "piraterij"
gebruiken voor het schenden van het auteursrecht. Roof en piraterij zijn
gewelddadige misdrijven, in ernst niet te vergelijken met het kopieren
van een CD'tje.

[...]
> "Als elke toegang tot het beschermde werk als illegaal wordt afgesloten,
> dan draai je de vrijheden van onze Constitutie in feite de nek om",

Handhaving van het auteursrecht kan alleen door dit te doen - de
consument alle controle over de door hem aangeschafte media ontzeggen,
behalve op de door de producent goedgekeurde manier.

[...]
> Napster is een
> systeem waarmee miljoenen internetgebruikers over de hele aardbol in
> staat gesteld worden muziekfragmenten uit te wisselen. Eén op één, zoals
> je zelf opgenomen muziekcassettes uitwisselt op een schoolplein.

Met de argumentatie waarmee men Napster wil verbieden ("faciliteren van
illegaal kopieren") kun je het hele internet ook illegaal noemen.

Het internet is begonnen om "file sharing". Eigenlijk is dat het enige
dat het internet doet: het delen van informatie faciliteren.

> Je kan als
> industrie dit feit ook accepteren, en het ten eigen voordeel keren.

Dat zal nog wel even duren. De volgende drama's komen er al aan:
DVD-Audio, SIMD en andere tot mislukken gedoemde pogingen om de vrij
kopieerbare CD te vervangen.

Groeten,

Mark Koek