Echte democraten bevoogden niet

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Sun Apr 30 15:06:02 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>niet
>zozeer gekozen wordt voor personen maar voor partijen. De constatering dat
>onze democratie al sinds jaren geen volksvertegenwoordigende democratie
>meer
>is komt mij dan ook een beetje vreemd voor. Hein doet daarmee alsof dit
>ooit
>wel het geval was. Volgens de redenering van Hein is de huidige democratie
>een
>partij-vertegenwoordiging i.pv. een volksvertegenwoordiging. Hiermee stelt

******dus toch maar een districtenstelsel waar de connectie tussen personen
in de TK en mensen in NL wat herkenbaar dreigt te worden??? :-)

> [...]
>iemand die wel of niet een functie in de maatschappij heeft bekleed.
>Volgens
>mij zijn er mensen die veel verschillende maatschappelijke functies hebben
>bekleed maar nooit een goed volksvertegenwoordiger zullen zijn, en mensen
>die
>nog geen maatschappelijke functie hebben gehad maar wel een goed
>volksvertegenwoordiger kunnen zijn. Betekend dit nu dat iemand onder de zeg
>35
>jaar nooit volksvertegenwoordiger zou kunnen worden (

*****Klopt. Het is anderszijds wel jammer dat er mensen in de TK zitten die
niet eigen ervaring hebben met die kanten van de maatschappij. En dat is wel
belangrijk. Ervaring van binnenuit immers betekent ook een beter
inlevingsvermogen en dat moet een TKlid bij uitstek hebben. Misscvhien niet
van alles, maar dan toch moet de TK (fractie) zo zijn samengesteld dat de
diverse kanten zijn vertegenwoordigd.