Echte democraten bevoogden niet

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Wed Apr 26 09:48:26 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Dan werkt het niet. Het systeem moet herkenbaar en uitlegbaar zijn.
> Misschien kan Mark het simpel uitleggen.

Mijn voorstel gaat niet in de eerste plaats om EOS, maar om de wijze van het kiezen van
volksvertegenwoordigers. Wat ik heb voorgesteld komt er op neer dat we op de stemcomputer niet meer op
de knop van een kandidaat drukken, maar op de knop van een politieke stroming. Vervolgens verschijnt
er dan een lijst met kandidaten die zich thuis voelen bij die politieke stroming. Uit die lijst kun je
vervolgens aangeven waar je eerste voorkeur naar uitgaat, vervolgens je tweede voorkeur, vervolgens je
derde, enzovoorts. Het aantal kandidaten dat je invult bepaal je zelf. Iemand die weinig politiek
geinteresseerd is kan dus volstaan met het stemmen op de sociaal-democraten, en vervolgens Wim Kok
aantippen. Een politicofiel kan zich maandenlang verdiepen in de kandidaten (die zich uiteraard op
internet presenteren) en een voorkeurslijstje van zeg 20 kandidaten afwerken.

Vervolgens moet er dan natuurlijk wel nagedacht worden welk telsysteem we gebruiken om tot een zo
'eerlijk' mogelijke volksvertegenwoordiging te komen. Iedereen zal 'eerlijk' een andere invulling
geven, dus daar zal een (technische) stevige discussie over gevoerd moeten worden. Maar laten we
eerlijk zijn, ook het huidige Borda-stemsysteem is bijna niet uit te leggen, probeer de gemiddelde
Nederlander bijvoorbeeld maar eens de toewijzing van restzetels uit te leggen. En, als we de door mij
en Hein gewenste direkte vormen van democratie willen implementeren zullen we ook een (technische)
discussie moeten voeren over de procedures. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe het in Zwitserland is
geimplementeerd. Aan de besluitvorming gaan ook daar wel zo'n 5 beslismomenten vooraf.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels