monarchie en programma

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Tue Apr 25 19:22:38 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het is voor mij maar de vraag of ik iedere brainwave van een Kamerlid moet
onderbrengen onder "zonder last of ruggespraak". Nederlandse politici hebben
in Nederland de naam onbetrouwbaar te zijn. Dit soort onverwachte bewegingen
draagt daar natuurlijk toe bij. Ik heb er niet de minste moeite mee als
burgers hun mening geven, het wordt wat anders wanneer fractieleiders in hun
kwaliteit van politiek leider van een partij dat soort zaken aan de orde
gaan stellen. Van mij mag de discussie over de monarchie op gang komen maar
wanneer er over de macht van de koning gesproken wordt, moet Thom de Graaf
bij de betrokken minister zijn, in dit geval de minister-president. Dat hij
dat niet gedaan heeft, was volgens mij een procedurefout. Bovendien, toen
Van Mierlo rechtstreeks bij dit vraagstuk betrokken was als minister van
buitenlandse zaken, hebben onze vertegenwoordigers in de Kamer hun mond
gehouden. Toen had hij alle recht en gelegenheid om de macht van de koning
aan de orde te stellen.
Joop Swarte

Dr. J.L. Swarte
jlswarte at multiweb.nl