monarchie

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Tue Apr 25 17:08:36 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk dat je in ons programma dit punt in ieder geval niet expliciet terug
zult vinden. Diverse mensen binnen de partij zullen u ervan willen overtuigen
dat het in lijn is met eerder ingenomen standpunten of onze visie op het
openbaar bestuur. Voor mij doet dat op dit moment niet echt ter zake, Thom de
Graaf is politiek leider van D66 en hoort in die functie met initiatieven te
komen, een verkiezingsprogramma is niet hard voor vier jaar en dus zal een
politiek leider ook tussentijds zaken aan de orde moeten stellen. De monarchie
is de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws geweest en het is dus het goed
recht van De Graaf om daar op in te spelen. Kamerleden worden gekozen zonder
last of ruggespraak, we willen dat intern natuurlijk wel anders ( het liefst
een congresuitspraak/partijreferendum voor alle fractiebesluiten) maar hebben
nu eenmaal de huidige fractie een mandaat gegeven door ze op de lijst te
zetten (en de kiezers hebben hen uiteindelijk het mandaat gegeven om in de
kamer plaats te nemen). Ik denk dat het een illusie is te denken dat je als
politieke partij kunt functioneren door slechts uitspraken te doen die
gelieerd zijn aan je programma.