monarchie

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Tue Apr 25 16:55:03 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tegenwoordig beperk ik mij tot lezen op deze lijst maar de discussie rond de
monarchie roept bij mij de vraag op, op grond van welk programmapunt Thom de
Graaf de functie van het staatshoofd wilde beperken. Volgens mij komt een
dergelijk programmapunt niet voor in het laatste verkiezingsprogramma van
D66. Het gaat hier tenslotte niet over koetjes en kalfjes maar over een
belangrijke verandering in het Nederlandse staatsrecht. Het gaat er dus niet
eens om of ik het inhoudelijk al dan niet eens ben met het standpunt van de
fractieleider maar over de vraag of dit op deze manier aan de orde mag
worden gesteld tussen twee verkiezingen in.
Overigens valt het mij op dat prins Willem Alexander met de kwestie meer
ontspannen omgaat dan mannen als De Hoop Scheffer en Te Veldhuis. Die 2
kregen vanuit Japan een aardige les democratie van Willem Alexander en dat
vond ik eigenlijk wel klasse.
Joop Swarte