uitbreiding spreekrecht koningin

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Sat Apr 22 10:36:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:25 22-04-2000 Saturday , Henk Vreekamp wrote:

>Beste Hein,
>
>Dat ministers zomaar gelijken van een erfelijk vorst mogen zijn. Wat mild
>van die staatsrechtgeleerden!

Waar in het betoog staat dat Ministers `gelijken' van een erfelijk vorst
mogen zijn? Er staat iets anders: een erfelijk vorst krijgt dezelfde
rechten als de `gewone' burger: vrijheid van meningsuiting. Daarmee krijgt
het vorstenhuis eindelijk de democratische rechten die we allen als burgers
genieten.

>Volgens je electronische stalker Eric v.d. M. ben je een patricier.

Inderdaad. En als hij het zegt, dan is het zo. Ik ben onder de indruk van
uw zelfstandig oordeelsvermogen.

>Wel, ik stel voor dat je erfelijk burgemeester van Amsterdam wordt.

Dat zal moeilijk gaan, ik ben een warm voorstander van een gekozen
burgemeester. Maar niettemin dank voor uw in mij gestelde vertrouwen.
Misschien stel ik me, als lid van een van de oudste Amsterdamse
patrciciërsgeslachten, wel kandidaat. Bezwaar?

>  Heeft het uiteraard apatische, goedgelovige volk ook geen zorgen meer om
> gekozen burgemeesters. Kun je die NJB-mevrouw gelijk als farizeeer (zij
> dus) in dienst nemen...

Die NJB-mevrouw is professor van I. van der Vlies, een hoogleraar
bestuursrecht (geen staatsrecht) aan de linkse Universiteit van
Amsterdam.  En ik zal haar inderdaad, eenmaal als burgemeester gekozen, af
en toe om advies vragen. het is een kiene tante, deze Prfessor.  (En dan
stel ik me niet kandidaat namens een politieke partij, want die
partijpolitieke machinerie bij o.a. kandidaatstellingen is één van de
meeste ondemocratische en ondoorzichtige fenomen in onze huidig systeem).

Ik wensch u een prettig paaschfeest,  Ave Caesar!!

Patriciër Heino.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl