privatisering sportaccomodaties

Victor Geelen victor at IAE.NL
Fri Apr 21 23:50:35 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit maakt inderdaad wat herinneringen los.

Ik ben in Waalre zeven jaar raadslid geweest en er het nodige mee te maken
gehad. Er waren drie sporthallen en een gymlokaal. Eerst een gemeentelijke
sportstichting van mensen uit de sport plus raadsleden, daarna een
ambtelijke commissie die e.e.a. waarnam en vervolgens een geprivatiseerde
welzijnsinstelling als beheerder. Het werd maar duurder en duurder.

(het hele verhaal is natuurlijk veel ingewikkelder ..)

Wat mij in de vraagstelling opvalt is dat privatiseren en bezuinigen in een
adem genoemd wordt. Volgens mij een gedachtenfout. De kapitaalslasten zijn
hoog en blijven hoog, onafhankelijk van wie de tent "runt". Heb je
vertrouwen in de organisatie, vakkennis en vooral de betrokkenheid van de
personen die nu de exploitatie van die accomodaties voor hun rekening nemen?

Mijn conclusie is dat het resultaat van de betrokkenheid van een clubje
sporters in het beheer moeilijk is te evenaren (en laten die sporters nou
soms ook nog verstand van zaken hebben, destijds in Waalre een
bedrijfsmakelaar, een architect, een controller ...). Laat je niets wijs
maken door mooie verhalen over vernieuwing, een bedrijfsmatiger aanpak,
efficiency winsten. Uiteindelijk draai je als gemeente op voor de kosten,
hetzij rechtstreeks, hetzij indirect via subsidies aan sportverenigingen,
hetzij via een lager voorzieningenniveau.

En o ja,  ik was het haast vergeten, die kwestie van die kantine die via
een meerjarig contract aan een brouwerij was verhuurd. Verkeerde
privatisering, want wegens te weinig inkomsten is de uitbater daar maar een
sjiek restaurant begonnen. Kontraktbreuk, maar tot in de hoogste instantie
ging zijn inkomen voor het belang van al die sporters die zo graag weer een
kantine wilden ...

Victor Geelen