Jonge Democraten: uitnodiging aan de voorzitter

Boris van der Ham borisvdham at HOTMAIL.COM
Fri Apr 14 01:59:12 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Mark en andere lijsters,

Dank Mark, dat je onze visie op de monarchie in een historisch kader hebt
gezet. Jouw oproep aan mij om bij het komende congres het wilhelmus te gaan
zingen zal ik in overweging nemen. "Mijn schild en de betrouwen zijt gij O
God mijn Heer.." etc.

De opvatting die de JD inderdaad al 12 jaar heeft over de monarchie (en waar
ze voorop liep t.o.v. van D66) heeft inderdaad iets van een paradox:
enerzijds een rationeel pleidooi voor een zo democratisch mogelijk bestuur,
en aan de andere kant respect voor het irrationele, de traditie. Dat op
(lange) termijn de monarchie niet houdbaar is, al is het alleen maar omdat
ooit de koninklijke familie er genoeg van krijgt, mag ook duidelijk zijn.

Er is dezer dagen wel gezegd: "Als we het hele staatkundige systeem nu
opnieuw zouden uitdenken en van de grond mochten opbouwen dan zou het
staatshoofd-door-erfopvolging er niet in voor komen." Met deze uitspraak
wordt al gezegd dat dit systeem niet het ideale is. De ideeen voor een
modern koningschap zijn pogingen iets van die fouten in ons systeem recht te
zetten. Of dat uiteindelijk moet leiden tot de afschaffing van de monarchie,
dat is dan totaal niet interessant. Met een moderne monarchie die De Graaf
voorstaat heb je een staatshoofd dat geen democratisch kwaad kan doen. Dan
is de monarchie alleen nog een kwestie van smaak.

Boris van der Ham