volkssouvereiniteit / waar blijft nu eigenlijk die discussie over

Rob Nuijten disegno at XS4ALL.NL
Fri Apr 14 02:15:29 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote and wrote and wrote:

alot!

Heren EvdM en HvM, kunnen jullie niet een stukje politiek cabaret
verzorgen op partijbijeenkomsten. De gulle lach van menig
congresbezoeker zal het een stuk eenvoudiger maken hen de serieuze
onderwerpen te doen doorkauwen en verteren.

Kaj Leers wrote:

> Maar waar blijft nu eigenlijk die discussie over de beginselen, het
> gedachtengoed (bestaat dat nog?), waar we met z'n allen voor staan (en niet
> van die losse groepjes / individuen die constant een-tweetjes uitspelen)?
> Als ik mag, geef ik met deze vragen graag de aftrap voor een wezenlijke
> discussie.

Inderdaad, men is het eens, of men is het niet eens met elkaar. Ik zie
hier niet gebeuren dat meningen elkaar zichtbaar beinvloeden, tenminste
op de hele korte termijn, deze afgelopen week, niet.
Misschien sijpelt dat op de achtergrond toch wel langzaam door ons heen,
in de nacht, wanneer wij in onze slaap de indrukken van de dag een
plaats geven.

Waar we (u, d66) met z'n allen voor staan?
Met z'n allen staat u voor een gekozen staatshoofd, bijvoorbeeld.
Maar u heeft zelf geen idee wanneer de omstandigheden gunstig genoeg
zullen zijn om uitvoering van dat idee door te drukken in uw eigen partij.

Ik heb het idee dat de beginselen allang zijn geformuleerd en dat men
slechts over elkaar struikelt bij de feitelijke toepassing daarvan.
Dat er de afgelopen week vooral is ge-Emaild over de toepassing van het
beginsel een gekozen staatshoofd te verkiezen. En dat men het daarbij
niet eens is. Wel over het beginsel, echter niet over de uitvoering, of
over de datum van uitvoering daarvan. Men hecht aan tradities, men is
conservatief, anderen zijn progressief bij toepassing van hetzelfde
beginsel. De conservatieven zijn in de meerderheid.

Een laatste vraag bij het afscheid van dit cafe.
Een management consultant (zie o.a de door HvM aangetroffen bieb in het
GoldenTullip in Scheveningen) zou u deze vragen kunnen voorleggen:

Hoe en wanneer denkt u voldoende voorwaarden te gecreeërd te hebben, om
WEL voorstellen te doen voor afschaffing van de monarchie?

Als de monarchie zichzelf afschaft omdat ze het glazen huis zonder macht
beu is?
Als de monarch een onvergeeflijke fout begaan heeft?
Als andere politieke partijen, die geen GroenLinks heten stelliger zijn
geworden in hun wens tot afschaffing?
Als eenwording van Europa u daartoe dwingt?
Andere voorwaarden

In geval van "andere voorwaarden", kunt u die andere voorwaarden formuleren?

Heeft u die geformuleerd, hoe zou u die voorwaarden kunnen realiseren?

namelijk; as u eengekozen staatshoofd wilt, zult u daar toch echt aan
moeten (en KUNNEN) gaan werken en niet alleen maar weer gaan twijfelen
aan uw beginsels!

groet
Rob Nuijten
Amsterdam