Een fair debat zonder persoonlijk beschadigen?

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Thu Apr 13 19:38:52 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09.00 13-4-00 +0200, Erik van den Muijzenberg wrote:

>De stichting verkeerde in ontbinding. Er was derhalve geen be-
>stuur meer om beslissingen te nemen over het sluiten van de
>lijst. Het bestuursbesluit dat statutair aan de sluiting van
>de lijst ten grondslag had behoren te liggen - zo het bestuur
>nog in functie zou zijn geweest - is ook nimmer gepubliceerd.
>
>Overigens was de voorzitter van de stichting langdurig ziek,
>en waren andere bestuursleden langdurig afwezig, zodat de
>heer Van Meeteren in de praktijk vrij spel had bij zijn on-
>democratische activiteiten.

Tja, wat moet ik met al deze publieke en aantoonbaar onjuiste uitspraken.
Ik kan alles natuurlijk weer gaan weerleggen, en dan komt vriend vdM weer
met weerleggingen van mijn weerleggingen, een eindeloze spiraal van
vermoeiend en irritant hanengedrag.

Eigenlijk is het allemaal niet zo interessant. In een debat gelden een paar
regels, zoals de bewijslast dragen als je poneert of beschuldigt, niet op
de man maar op de inhoud spelen, respect voor elkaar tonen, geen
onwaarheden over elkaar of de zaak te berde brengen, geen drogredeneringen
gebruiken. Graag zou ik een groot deel van die regels op deze lijst
aanwezig willen zien. Natuurlijk kan je mensen niet dwingen zich aan die
regels te houden, maar het is prettig als leugens, intimidatie, op de man
spelen of opzettelijk schade toebrengen achterwege zouden blijven.

Ik word hier publiekelijk beschuldigd van ondemocratische activiteiten. Ik
word beschuldigd als ` verlicht despoot'  een lijst te hebben afgesloten
omdat ik daar persoonlijk belang bij zou hebben. Nogal vette
beschuldigingen op een lijst van democraten, een poging tot  ostracisme.

Laat ik er dit over zeggen: ieder die wil weten wat er gebeurd is rond de
opheffeing van de St. Digitale Burgerbeweging NL kan zich
persoonlijk/priv'ee tot mij wenden. Het is een zaak die niet thuis hoort op
de D66 lijst, en eigenlijk nauwelijks op de pnyx lijst.

Graag debatteer en discussieer ik op redelijke, liefst scherpe, maar wel
faire wijze over inhoudelijke onderwerpen. Zoals de inperking van de macht
des konings, of het vergroten van het democratisch gehalte van de
Nederlandse samenleving. Persoonlijke aanvallen en gedwongen worden daar
weer op te reageren verzieken mijns inziens het debat-klimaat. Daar doe ik
dan ook niet meer aan mee.

Maar zie ik dit fout, dan hoor ik dat graag, hier op deze lijst, of prive.

Vr Gr. HvM