Consequenties voor D66 intern

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 13 23:02:59 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde nachtegalen,

Grappig nu D66 in het koningsdebat 25 procent achter zich weet, afgezien nog
van de vraag hoe je al die polls moet interpreterem (NRCH artikeltje van
gister). Het valt me op dat nog niemand een gedachte wijdt aan de interne
gevolgen - die veel groter zijn dan destijds bij de Nacht van Wiegel. Simpel
omdat het referendum geen emoties oproept.

Ik denk dat de consequenties groot zijn voor de toekomstige
partijpropaganda: woordvoerders zullen voortaan veel moeilijker uit hun
strot krijgen dat D66 'geen ideologie' heeft, en, qua staatspolitiek en
democratisering is D66 nu duidelijk geen 'middenpartij' meer. Dat is een
winst. Misschien verdwijnen nu ook wat technocratische netwerk-warhoofden
uit de club, krijgt het sociaal-liberale meer Lebensraum.

Henk Vreekamp, Utrecht