Volkssoevereiniteit

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Thu Apr 13 17:13:27 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

philomot at freemail.nl schreef:

> Willen de mensen die tegen inperking zijn van de 'niet bestaande'
> macht/invloed van de koningin hun definitie van democratie geven?

Waarmee we terug zijn bij mijn bewering dat dit een theoretische
discussie voor politicologen is...

Maar goed, ik wil best proberen er een beetje aan mee te doen.
Democratie betekent dat op posities van waaruit macht over het volk kan
worden uitgeoefend slechts door het volk verkozen personen zetelen.

Gezien het feit dat de monarch niet in staat is daadwerkelijk macht uit
te oefenen (ik heb nog in geen enkele van de 65334 postings over dit
onderwerp een voorbeeld gezien van een geval waarin wetgeving door het
staatshoofd is beinvloed), is er dus niks aan de hand.

Sterker nog: als we iemand voor deze positie gaan verkiezen schaden we
de democratie door  een ronde verkiezingen toe te voegen die nergens
over gaat.

Dat er in Nederland enkele personen zijn die een flink salaris krijgen
om lintjes door te knippen is wellicht zonde van het geld, daar kan ik
een heel eind in meegaan, maar dat is een hele andere discussie. Een
pragmatische ipv theoretische.

Groeten,

Mark Koek