Volkssoevereiniteit

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Wed Apr 12 13:21:33 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at palm.a2000.nl> merkt op...
>Toch is het goed verdedigbaar dat in 1813, nadat Napoleon verslagen
>was (...), de geesten rijp waren voor een Koninkrijk der Nederlanden.

 Bedoel je dat ten positieve of binnen een historische contekst ?

>Van Meeteren heeft ernstig de indruk dat een schijn-issue is opgeworpen.
 (...)
>Mijn mening is dat de democratie eerder gevaar loopt door het schimmige,
>neocorporatieve samenspel der partijelites en maatschappelijke voorlieden,
>dan door een Oranje-traditie.

 Zou best kunnen maar dat doet aan het onderwerp als zodanig natuurlijk
 weinig af. Overigens wordt er doorgaans flik gedanst om de troon en het
 een hoeft dus niet perse los te staan van het ander...

 Maar waarom lig je plotseling zo dwars ? Ik zie plotseling een aantal
 mensen (jij dus ook) zo op de CDA-tour gaan.

 Op zich is er natuurlijk niets tegen als men een pro-monarchie standpunt
 inneemt en alles bij het oude wil laten. Maar op een lijst als deze zou
 men zoiets natuurlijk ook op inhoudelijke gronden kunnen pogen te ver-
 dedigen. 'Een monarchie is beter dan een republiek, want...', of: 'Het
 reduceren van de taken van het de Koning(in) moet verworpen worden, en
 wel om de volgende redenen...' Zoiets.

 Kortom, ik zie van de mensen die de diskussie van de afgelopen dagen
 maar niets vinden (ik neem aan omdat het om een taboe gaat) steeds
 weer over andere zaken beginnen. De Hoop Scheffer zei echt zeer rare
 dingen.

 Overigens zou men dat inperken van de bevoegdheden van de Koning(in)
 ook gepaard kunnen doen gaan met een uitbreiding van andere.

 Wat zou er tegen zijn als men na afloop van een staatsbezoek een
 persconferentie zou geven ? Nu gebeurt dat niet vanwege de ministeriele
 verantwoordelijkheid (vermoed ik). Stel dat de Koning(in) een uitspraak
 doet over ontwikkelingsprojecten in het bezochte land; zou de oppositie
 de regering dan om opheldering vragen als de Koning(in) niet langer
 deel uitmaakt van de regering ? Lijkt me niet. Dan neemt men de opinie
 van het staatshoofd gewoon ter kennisgeving aan en gaat over tot de
 orde van de dag. De onschendbaarheid van de Koning(in) en de ministeri-
 ele verantwoordelijkheid zijn concepten uit de 19e eeuw (toen men met
 de absolute monarchie moest afrekenen). Nu staan ze een verdere libera-
 lisering van ons staatsbestel in de weg en da's jammer.

 Als de deur van het gouwen kooitje wat wordt opengezet, dan zal zoiets
 bevrijdend werken aan BEIDE kanten van de tralies !

 Marc Fluks