Volkssoevereiniteit

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Wed Apr 12 12:28:01 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

constantijn dolmans wrote:

> Goede discussie brengt geen schade toe aan een partij, slechte wel. Ik weet
> niet of je een beetje hebt gelezen wat Hein en Cathja anderen naar het hoofd
> slingeren. De vraag in mijn vorige mail is zeer legitiem: hoe valt een standpunt van 35
> jaar over gekozen minister-president te rijmen met het niet inperken van de
> macht van de Koning?

het zijn twee onderscheiden issues. Ook een gekozen MP kan met een
staatshoofd samenwerken. De formatie zal wat anders verlopen, dat is
duidelijk, maar misschien zijn de sessies op Huis ten Bosch ok dan nog
steeds interessant, of zelfs nodig.

> Daarop hebben we nog geen antwoord gekregen. Nogmaals,
> uitstekend als je lid bent van D66 en toch niet alle standpunten
> onderschrijft, maar dan meteen de Graaf het stempel "Leider" opplakken,
> partijleden intolerant en arrogant noemen als ze het dus niet met je eens
> zijn.

Hoho, draai de zaak nu niet om. Er worden dingen geroepen als: ga maar
naar een andere partij als je het er niet mee eens bent. Dát werd
arrogant genoemd. En het spreken *namens* de bevolking, die heel goed
zelf kan denken, dát werd arrogant genoemd, terecht.

> Dat is niet een beetje discussie. Dan ben je dus lid van de verkeerde
> club. Een beetje discussie heb ik graag, ook als die scherp is. Bij deze.

Graag. En probeer dan duidelijk te maken wat de democratie eraan wint
als de koning niet meer aan de formatie meedoet of uit de regering gaat.
In mijn ogen niets, omdat die functies feitelijk slechts formaliteiten
zijn. Dat Bea probeert invloed uit te oefenen is haar goed recht. Ook in
haar `nieuwe' hoedanigheied zal ze dat doen, met dubbele energie zelfs,
let maar op.

> Bo, afgelopen congres kennelijk gemist. De discussie burger en bestuur ging
> grotendeels over de uitbreiding van de macht van de BURGER. Dat is waar D66
> voor staat.

Inderdaad. Dus niet over het afnemen van iets maar het toevoegen aan
iets. Laat dáár maar eens scherp naar gekeken worden: de invloed van de
burger. Daar kan veel, héél veel aan verbeterd worden. Op dit moment
staat de burger veel te vaak buitenspel en wordt de feitelijke macht
uitgeoefend door een kleine groep mensen onder een kaasstolp. Of dacht
je dat het vierjaarlijkse ritueel wérkelijk die invloed vergroot?
Nauwelijks, naar mijn mening. De democratie moet directer worden, of Bea
dat nou leuk vindt of niet.