Thom en de Monarchie

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Wed Apr 12 01:43:39 CEST 2000

Ik snap het allemaal niet zo goed meer. Regelmatig wordt er op deze lijst
geroepen dat de fractie/Thom de Graaf zich meer moet profileren. Aangenomen dat
de fractie haar best doet dit te bereiken [...] snap ik ook de denkwijze in het
hoofd van de gemiddelde journalist wel. D66, kleinste regeringspartij, staat in
de peilingen al tijden op minder zetels dan ze hebben. Roepen ze iets wat niet
op iets andere wijze ook al door PvdA, VVD en/of de oppositie bij monde van het
CDA of GroenLinks is gezegd? Met andere woorden: heeft D66 iets toe te voegen
dat daadwerkelijk nieuwswaarde heeft voor mij als journalist? Willen ze iets
schokkend afwijkends?
Mijn simpele en ontnuchterende constatering is dat het antwoord op dit moment
over het algemeen 'Nee' zal luiden. Al lees ook ik naar mijn smaak veel te vaak
de zinsnede 'Ook D66 vindt...' of nog erger, D66 wordt niet eens genoemd.
Voorbeeld. De fractie heeft onlangs met een persconferentie tamelijk uitgebreid
haar zienswijze gegeven op hoe alle meevallers besteed zouden moeten worden. TdG
heeft er op het congres nogmaals naar verwezen. Komt dat dan (groots) in de
pers? Zo ja, dan heb ik het grandioos over het hoofd gezien. Ander voorbeeld:
Laurens Jan Brinkhorst heeft een oplossing voor de varkens/mestproblematiek en
opeens valt in sommige kranten als bij toverslag (D66) achter z'n naam weg.

En verrek, nu lukt het om als D66 in de pers te komen met iets van de 'radicale
democratie'. Iets waarvan ik dacht dat het (voor de pers) net zo sleets en
uitgekauwd was als het referendum. Van het mailtje dat Tjerk Jouwstra afgelopen
vrijdag postte dacht ik: lekker belangrijk, toen ik bijna 7 jaar geleden lid
werd hoorde ik dit standpunt ook al binnen D66. Maar zie, het schijnt nieuws te
zijn en passant liften daar in de pers ook de nodige uitspraken over die andere
belangrijke punten mee. Over onze prioriteiten voor de meevallers: het
terugdringen van de staatsschuld, meer geld voor het onderwijs en meer geld voor
de zorg. Met Herman Beun ben ik van mening dat het ook de taak is van politici
om kleine of lange termijn onderwerpen aan de orde te stellen, wat mij betreft
des te meer als onze grote en korte termijn onderwerpen daarmee ook over het
voetlicht komen. En ja, daar zit meteen het gevaar in dat we alleen nog maar
smoel krijgen met dit soort punten. Dus roep dat dan niet alleen tegen elkaar op
deze lijst, maar noem al onze andere punten ook op het verjaardagsfeest en je
werk. Ze weten toch dat je lid bent van D66? Nou dan. Schot voor open doel zou
ik zeggen!

Geen sociaal programma kan opboksen tegen de positieve samenbindende invloed die
onze koningin c.q. het koninklijk huis heeft. Onvervangbaar en onbetaalbaar (om
een discussie over de kosten van HM meteen te smoren). Van mij mag de monarchie
blijven, graag zelfs! Maar niet een monarchie met een functie binnen de
democratie zoals wij die willen. Michiel Scheffer verwijst naar de resolutie
Burger en Bestuur van het afgelopen congres. Ik verwijs nog wat verder terug
naar ons laatste verkiezingsprogramma waar in paragraaf 428 staat:
"Daadwerkelijke invloed van de kiezers betekent zeggenschap over wie gaat
regeren en wie gaat besturen. Daarom wil D66 de kiezer een stem geven in de
regeringsvorming door de minister-president rechtstreeks te verkiezen." En met
een beetje zoeken kom je vast nog wel eerder woorden van soortgelijke strekking
tegen. Ik weet niet hoe jullie dit lezen, maar volgens mij verdraagt dit zich
niet met een staatshoofd in de vorm van een monarch, die de regering vormt.
En als we deze hobbel hebben genomen, dan gaan we naar de volgende. Raad van
State, PBO's (wat dat ook zijn), rechters, zelfstandige bestuursorganen etc. Zo
tegen die tijd zouden we onszelf misschien eens af moeten vragen of 'de burger'
al die democratie eigenlijk wel wil. Want om goed te kiezen moet je wel weten
wat de keuzes zijn, daarvoor moet je je (laten) informeren, dat kost weer tijd
en als ik om mij heen kijk zie ik maar weinig mensen die die moeite willen
nemen. Want, zeg nou eerlijk, wie van jullie heeft alle verkiezingsprogramma's
doorgenomen? Taai, Saai en Onbegrijpelijk ('t lijkt wel een fout
advocatenkantoor) is wat bij mij opkomt en ze liggen -halfgelezen- ergens diep
in mijn archieflades.

Dus, als TdG (gekozen zonder last of rugge(n?)spraak, of is een van de twee eraf
zoals ik laatst hoorde?) een discussie begint over een D66 onderwerp en daarmee
aandacht weet te krijgen voor onze andere punten, graag! Da's al veel beter dan
de radiostilte die we in de periode daarvoor hadden (en dan vergeten we het
referendumgraatje waar we haast in stikten maar) en nog weer beter dan het
affikken wat daarvoor in de pers gebeurde.

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels

Oef, ook deze mail is weer danig uit de klauw gelopen...

Ik verzoek u vriendelijk dit bericht (geheel
of gedeeltelijk) niet zonder mijn medeweten
te verspreiden buiten de D66 discussielijst.