Partij-Referendum graag (was: functie erfelijk staatshoofd)

Hein van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Apr 11 18:42:55 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

constantijn dolmans wrote:

> Bot gezegd: ik snap niet dat mensen die lid zijn van D66 en haar
> gedachtengoed onderschrijven het standpunt van Thom de Graaf niet delen. Dan
> ben je gewoon lid van de verkeerde club.

Aha!!!

We gaan het over die boeg gooien. Het wordt steeds leuker bij D66. We
hebben al meer dan 150 jaar een volkssoevereiniteit (parlementaire
democratie) en de monarchie is sinds 1848 zwaar ingeperkt, tot praktisch
nul, de soevereiniteit ligt aantoonbaar bij de wetgevende instanties, de
ministers zijn zowel strafrechtelijk als politiek verantwoordelijk, maar
nog steeds moet je opdonderen uit D66 als je het een goede gedachte
vindt dat een vorst of vorstin een duurzame en samenbindende factor
binnen die volkssoevereiniteit is en blijft, lid van de regering blijft
en -uit oogpunt van traditie - vice voorzitter van de Raad van State
(schaf die raad dan in zijn geheel af, als je hem zo ondemocratisch
vindt). Misschien zijn de critici op Thom's oprisping inderdaad wel lid
van de verkeerde partij, want de intolerantie, de arrogantie en het
ondemocratische gehalte van de partij-elite begint irritante vormen aan
te nemen. D66 love or leave it, is het klaarblijkelijk geworden. Een
partij-intern referendum is niet nodig, zo blijkt, want de Leider weet
al wat de leden wensen en denken. Waarom dat d-tje er gewoon niet
afgehaald?

Liefs van Hein.