zwaaien naar de president

Rob Nuijten disegno at XS4ALL.NL
Mon Apr 10 19:25:53 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wanneer de mening van de heer M. Koek de mening van de meeste
Democraten66 is, denk ik dat de afschaffing dichterbij is dan Thom De
Graaf vermoedt, of wil toegeven te vermoeden.

Wie er niet van zal  wakker liggen als de monarchie wordt afgezwakt of
afgeschaft is, denk ik, niet uitgesproken VOOR de monarchie. Dit
beantwoord de laatste vraag in mijn vorige email. Wil D66, na
afschaffing, herstel van de monrachie, of laat men het erbij als de
afschaffing een feit wordt?

D66 is wel VOOR de monarchie. Mark Koek gaat dus veel verder, richting
het toestaan van afschaffing, dan de stoutste politicus van D66!. Thom
de Graaf zegt namelijk wel degelijk de monarchie te willen handhaven
omdat hij de monarchie een belangrijke taak toebedeelt.

De monarchie dient het plezier aan de folklore? Zoals: het zwaaien naar
de gouden koets?

De monarch maakt, als enig niet democratisch gekozen lid, in een
democratie deel uit van de regering
De Koningin is door het door de wet vastgestelde inkomen en de
koninklijke erfenissen een van de rijkste vrouwen van Europa. Ik denk
dat dat GEEN "THEORETISCHE" macht is.
Dat is een heleboel moneypower.

Er hoeft niet onnodig veel energie aan een grondwetswijziging worden
"verspild". De woorden "onnodig" en "verspild" kunnen ook vervangen
worden door: "goed besteed". Besteed namelijk aan verdere verfijning van
een democratisch beginsel.
DEMOCRATEN 66 kan niet bedoeld zijn als: stilstaan bij '66. Een oud
grapje natuurlijk, echter gerechtvaardigd door woorden als "folklore".

Politici zijn er om het BETER te weten dan de massa. Met bizondere
talenten en gevoeligheid voor recht en onrecht, een opleiding of een
gezond verstand geven zij leiding aan het volk. Verfijnen zij ons
rechtsgevoel (naar ik mag hopen). Helpen zij ons bij het begrijpen van
onrecht en middelen tot rechtzetting.
Politici houden rekening met volkse sentimenten, maar nemen die niet als leidraad.
Zij luisteren naar het volk om daarna het volk beter te kunnen uitleggen
wat er mis is en om het volk te doen instemmen met maatregelen die het
volk aanvankelijk zo vreemd leken.

"It's time to repair the roof when the sun is shining". Juist wanneer er
geen commotie is rondom het koningshuis, en er zich geen hopeloos
agressieve sentimenten opeengestapeld hebben, zoals destijds rondom de
kroning van H.M. Beatrix, is dit onbezorde begin van de lente misschien
wel bij uitstek HET moment om eens ene balletje op te gooien over
beperking danwel afschaffing. Juist omdat men nu het hoofd koel heeft.

Het zou inderdaad geweldig zijn als de politici er in zouden slagen
(zonder onnodige verspilling van energie) met eensgezindheid deze
folklore voor het volk af te schaffen en een nieuwe folklore in het
leven te roepen: zwaaien naar de president.
Het is namelijk helemaal niet nodig om lang over de afschaffing van de
monarchie te bekvechten. Zeker niet als er geen andere reden is voor
handhaving van de monarchie dan: folklore. Folklore kan namelijk niet
worden afgeschaft, tenzij met terreur.
Er is naar mijn gevoel ook geen draagvlak voor het met alle macht
handhaven van de monarchie. Er is eigenlijk alleen een draagvlak voor
het behoud van de rust. Daarom moeten de politici met elkaar debatteren
inplaats van elkaars initiatieven afdoen als zijnde "opportunisme",
"goedkoop scoren" of "rijp voor de papierversnipperaar". Dat is namelijk
precies "onnodig verspilde energie".

Heeft men er trouwens problemen me dat ik als toch wel uitgesproken
republikein, deelneem aan een diskussie in het platform van d66 dat
afschaffing van de monarchie niet ter diskussie heeft gesteld?

vriendelijke groeten
Rob Nuijten
Amsterdam