Leve de Koningin

Undetermined origin c/o LISTSERV administrator owner-LISTSERV at NIC.SURFNET.NL
Mon Apr 10 18:26:25 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Paul van der Weijden schreef:

[...]
> Het is volstrekt geen theoretische discussie voor politicologen. Het is een
> van de grootste schandes in de Nederlandse samenleving. Er is namelijk een
> persoon die strafrechterlijk, civielrechterlijk en bestuursrechterlijk
> boven iedere wet in Nederland staat.

Nou en? Als ze daar misbruik van zou maken zou ze binnen de kortste
keren vertrokken zijn.

Als dat een van de grootste schandes in de Nederlandse samenleving is
worden de echte problemen wel heel erg gebagatelliseerd.

> Dat op zichzelf al is een groot schandaal. Het is een nog groter schandaal
> dat ze daar politieke invloed door kan uitoefenen.

Die politieke invloed is volstrekt marginaal. Noem 1 geval waarin het
staatshoofd een besluit heeft doen nemen dat tegen de wil van de
volksvertegenwoordiging was.

> En het is een nog groter schandaal dat er niets tegen gedaan wordt.
> Met recht een van de grootste problemen in de huidige Nederlandse
> samenleving, die iedere dag een hele hoop centen kost, waarmee een hele
> hoep goede dingen gedaan kunnen worden.
> Geen non-issue dus..

Hoeveel geld kost het eigenlijk? Zou een president minder kosten?
(inclusief verkiezingen voor een onbetekenende functionaris, waarmee de
belangstelling voor de democratie nog verder zou afnemen?)

"Een van de grootste problemen in de Nederlandse samenleving". Gelul van
een dronken aardbei, zoals wijlen T. van Es zou zeggen. Ik kijk uit het
raam en zie 6 rijen dik file staan. *Dat* is een probleem waar de kiezer
wat om geeft.

Of we een koningin hebben of niet is volstrekt theoretisch, aangezien
het staatshoofd toch geen werkelijke macht heeft. Afschaffing (of
aanpassing) van de monarchie zou geen enkel werkelijk, praktisch
probleem oplossen.

Groeten,

Mark Koek