Leve de Koningin

Paul van der Weijden paulus.vanderweijden at STUDENT.UVA.NL
Mon Apr 10 16:21:58 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
>
>Ik zal er niet van wakker liggen als de monarchie wordt afgezwakt of
>afgeschaft. Evenzogoed vind ik het prima als het blijft bestaan; het
>enkele feit dat er een hoop mensen zijn die lol beleven aan dat stukje
>folklore vind ik voldoende om mezelf tot de 85% (ofzo) voorstanders van
>de monarchie te rekenen.
>
>De volstrekt theoretische "macht" die de koningen zou uitoefenen staat
>in geen verhouding tot de energie die aan een grondwetswijziging en alle
>organisatorische veranderingen vandien zou moeten worden verspild.

Het is volstrekt geen theoretische discussie voor politicologen. Het is een
van de grootste schandes in de Nederlandse samenleving. Er is namelijk een
persoon die strafrechterlijk, civielrechterlijk en bestuursrechterlijk
boven iedere wet in Nederland staat. Dat op zichzelf al is een groot
schandaal. Het is een nog groter schandaal dat ze daar politieke invloed
door kan uitoefenen. En het is een nog groter schandaal dat er niets tegen
gedaan wordt.
Met recht een van de grootste problemen in de huidige Nederlandse
samenleving, die iedere dag een hele hoop centen kost, waarmee een hele
hoep goede dingen gedaan kunnen worden.
Geen non-issue dus..

gr. Paul