koningin

H. van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Fri Apr 7 23:52:17 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:30 07-04-2000 Friday , Tjerk Jouwstra wrote:

>En voor mij blijft een erfelijk Koningschap met bestuurlijke en wetgevende
>macht haaks staan op demokratisering, laat staan radicale demokratisering.

Een onnatuurlijke tegenstelling. Een zwart-wit verhaal. Ons systeem bewijst
nu juist dat democratie én monarchie verweven kunnen zijn. Best of two
worlds. Het is onbewezen dat in het wetgevingsproces, binnen de
parlementaire democratie en binnen de constitutionele monarchie de monarch
een aanzienlijke politieke en wetgevende invloed heeft (bij verwaarloosbare
invloed hoeven we ons niet op te winden). Erfelijk koningschap gekoppeld
aan ministeriële verantwoordelijkheid (onschendbaarheid des konings) staat
democratisering, zelfs de radicale variant, geenszins in de weg.

Het is een schijn-issue.

Hein  van Meeteren
 Amsterdam
heinwvm at palm.a2000.nl