koningin

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Apr 7 23:30:27 CEST 2000

Ernst maakte deze opmerking:

En nu maar zorgen dat je electoraal gaat oogsten (?)

Ernst,

Ik ben juist blij, dat uitgerekend wij, van wie zoiets verwacht kan worden, dat ook durven te zeggen. Iedereen, nu ja, veel mensen vinden het, op feestjes en partijen kreeg je ook je gelijk ermee, maar voor het officiële Den Haag was het taboe. Ik weet ook wel, dat bij de gezonde meerderheid van Nederland, en de Telegraaflezers erbij, nu onmiddellijk de haren ten berge rijzen, en er wellicht het beeld kan gaan ontstaan, dat wij opeens tegen Beatrix zijn, maar het moest wel eens geformuleerd worden, deze wens naar een kleine constitutionele correctie,. deze hoognodige staatsrechtelijke aanpassing.

En laten we eerlijk wezen, de fervente tegenstanders behoren niet tot onze doelgroep, we moeten niet groot en machtig willen worden te koste van eigen principes. En voor mij blijft een erfelijk Koningschap met bestuurlijke en wetgevende macht haaks staan op demokratisering, laat staan radicale demokratisering. We hoeven ons niet te schamen voor ons eigen standpunten, of deze te verzachten uit angst wat een ander er wel niet van mag vinden.

En zoals Beatrix het nog steeds bij de aanhef van iedere wet zegt: Saluut!!!

Tjerk