AW: Algemene beschouwingen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Sep 27 09:56:42 CEST 1999

Vreekamp schreef:

>- Geheel buiten de realiteit is echter de stelling dat marktwerking goed is
>voor bevordering van milieubewuste voedselindustrie. Precies het omgekeerde
>is het geval, zo bleek uit de recente NRC-pagina over biologisch consumeren
>in Europa. Nederland behoorde tot de laagste categorie wat betreft
>ecologisch landbouw-areaal en voedseluitgaven. Curieus genoeg scoorden
>conservatieve landen als Oostenrijk, Zwitserland en Finland relatief heel
>hoog. Kortom, deze stelling is het sociaal-liberale onwaardig. (p. 6)

Ik was er niet bij, zondag. En ik heb het stuk in de NRC ook niet gelezen.
Maar is het ecologisch landbouwareaal nu juist niet zo laag vanwege al die subsidies e.d. die de nederlandse boer nodig schijnt te hebben? M.a.w. ontbreekt de economische stimulans om over te stappen nu net niet?
Er is m.i. markt voor 'milieubewust voedsel', alleen is er nog te weinig subsidie voor in vergelijking met de 'gewone' voedselproductie.
Volgens mij zou marktwerking, en dus zonder enige subsidie, hier een heel ander beeld opleveren.

Groet,

Chido Houbraken