LEF

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Sun Sep 26 01:07:39 CEST 1999

Cathja schreef:
> En zo creeren we dus een partij binnen de partij.

Ik hoop dat ik je gerust kan stellen, Cathja. Het kenmerk van LEF is juist
dat het buiten de politieke partijen staat - overigens zonder zich daar
tegen af te zetten. Opschudding heeft al een hele tijd goede contacten met
Niet Nix. Het leek ons goed om eens iets samen te organiseren, gewoon om te
kijken wat daar uit komt.

LEF is bedoeld als handreiking aan (jonge) mensen die het met politiek bezig
willen zijn, maar niet direct met partijpolitiek. We gaan op zoek naar
nieuwe manieren om het inhoudelijke debat aan te gaan, waarbij we de
dynamiek die noodzakelijkerwijs met een politieke partij verbonden is willen
vermijden. Het wordt geen Opschuddings-, NietNix-, laat staan een D66- of
PvdA-activiteit: LEF staat open voor iedereen. Als het slaagt, kan het een
nuttige toevoeging worden aan bestaande politieke structuren. Maar door de
link van Opschudding en Niet Nix met die bestaande structuren, gaat het ook
weer niet helemaal om een vrijblijvende exercitie. Je zou het kunnen zien
als een experiment in * excusez la phrase * andere politiek. Als ik D66 was
zou ik geïnteresseerd kijken of er misschien iets uit komt.

Persoonlijk denk ik dat er geen kloof is tussen burger en politiek. De kloof
tussen burgers en politieke partijen daarentegen valt niet te ontkennen.
(Jonge) mensen hebben nauwelijks interesse voor politieke partijen maar wel
voor politieke onderwerpen.  Misschien kunnen we nieuwe manieren vinden om
deze groep te bereiken, door minder partij- maar meer inhoudgeorienteerde
discussies. Ik denk in ieder geval dat het erg leuk gaat worden en nodig
iedereen dan ook uit bij de eerste LEF-avonden in Paradiso langs te komen.

LEF is overigens nog in voorbereidende fase, dus alles wat ik schrijf loopt
een beetje op de zaken vooruit. Ik zal de D66-lijst natuurlijk op de hoogte
houden van de activiteiten van LEF.

Groet, groet,
Andor.