interview hans dieteren in route66

Peters K. K.Peters at TK.PARLEMENT.NL
Thu Sep 16 16:08:17 CEST 1999

beste hans,
graag wil ik even reageren op het interview met je in route66 van deze week.
hoewel het natuurlijk gemakkelijk als haagse bemoeizucht kan worden
geinterpreteerd, wil ik het er toch op wagen.
vind je het zelf ook niet wat gemakkelijk, zo'n tirade tegen het gebrek aan
regie in d66? hoe vaak heeft thom de graaf nu al niet uitgelegd dat ook hij
hoogst ongelukkig was met het aftreden van hayo, maar dat het hayo's
persoonlijke beslissing was? en dat winnie niet door d66 kandidaat is
gesteld (het is immers geen partijpolitieke benoeming), maar zelf heeft
gesolliciteerd (wat overigens haar goed recht is).
en dan die vreemde opmerking over roger: hij doet het goed, maar hij weet
niet wat het voor d66 betekent wat hij doet? hoezo? als hij het goed doet,
dan is dat toch ook goed voor ons? fijn dat de pvda 2 stappen vooruit denkt,
maar ik begrijp niet wat dat met roger te maken heeft.

wat ik in ieder geval wel begrijp is dat "politici op landelijk niveau"
falen in hun regie, zich de consequenties van hun standpunten niet
realiseren en in zichzelf zijn gekeerd. eerlijk gezegd word ik zo chagrijnig
van dit soort algemeen geneuzel. is het niet zo dat het door jou genoemde
experiment met de verstrekking van hard drugs aan verslaafden juist door
minister borst mogelijk is gemaakt?  en dat roger met zijn
grote-stedenbeleid juist keihard werkt om juist in de steden te laten
bedenken en regelen wat ook op lokaal niveau hoort te gebeuren (en niet in
den haag)? ik denk eerlijk gezegd wel eens dat niet het gebrek aan regie ons
probleem is, maar meer het totale gebrek aan vertrouwen in elkaar, in onze
eigen mensen in het kabinet bijvoorbeeld. laat ze alsjeblieft weten als je
vindt dat hun standpunten slecht voor jouw stad of regio uitpakken (en ze
luisteren in het algemeen echt), maar wees ook eens trots op ze als ze mooie
dingen bedenken, en die vervolgens ook nog voor elkaar weten te brengen!

sorry, maar deze hartekreet moest ik even kwijt. benieuwd naar je reactie,

klaartje peters