[Re: & internet zaken]

Ad H. Huikeshoven ad.h.huikeshoven at NL.ARTHURANDERSEN.COM
Mon Sep 6 10:24:08 CEST 1999

Het is wel enigzins een onbevredigende situatie.  Zomaar loterijen of
weddenschappen organiseren is in Nederland strafbaar.  Als het dan via internet
wordt aangeboden (zogezegd vanuit het buitenland) dan zou het niet strafbaar
zijn.  'substance over form' lijkt me: materieel feit blijft dat in nederland
een loterij of weddenschap wordt aangeboden. misschien zit hem wel de kneep erin
dat het deelnemen aan een (illegale) loterij of weddenschap niet strafbaar is.

Deze posting komt naar de lijst via en van een server in de Verenigde Staten.
In de USA is het niet verboden om voorbereidingen te treffen en plannen te maken
om de koningin te ontvoeren.  Als ik jullie hier via deze lijst zou vragen om
samen de koningin te ontvoeren zou dat dan geen strafbaar feit zijn omdat deze
posting niet vanuit nederland naar jou toe is gekomen?

Over het algemeen zijn sommigee handelingen of gedragingen strafbaar (moord,
diefstal etc). Mij lijkt dat de strafbaarheid niet of niet per se afhangt van de
technische hulpmiddelen die daar bij gebruikt zijn.  Heel bijzonder vindt ik het
dat als de handeling verricht wordt op een netwerk dat het dan om de reden van
internationaal netwerk niet meer strafbaar zou zijn.

*******************Internet Email Confidentiality Footer*******************

Privileged/Confidential Information may be contained in this message.  If you
are not the addressee indicated in this message (or responsible for delivery of
the message to such person), you may not copy or deliver this message to anyone.
In such case, you should destroy this message and kindly notify the sender by
reply email. Please advise immediately if you or your employer does not consent
to Internet email for messages of this kind.  Opinions, conclusions and other
information in this message that do not relate to the official business of my
firm shall be understood as neither given nor endorsed by it.