Eigen Budget Arbeidsgehandicapten en Gezondheidszorg

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Wed Sep 1 22:37:32 CEST 1999

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Guido Koppes <guidokoppes at yahoo.com>
Aan: Suzanne Bakker <smbakker at wxs.nl>; Salvatore Bordenga
<s.bordenga at wxs.nl>; discussielijst Democraten 66 <>; Etienne Jacobs
<etienne at akebono.ics.ele.tue.nl>; Udo Kock <kock at tinbinst.nl>; Denise van
Raay <d.p.a.vanRaaij at kub.nl>
Verzonden: woensdag 1 september 1999 15:53
Onderwerp: Eigen Budget Arbeidsgehandicapten en Gezondheidszorg

> [...]
> gemotiveerd zijn om snel weer aan de slag te gaan. Door de vaak
> te trage afhandeling van de UVI's raken veel mensen gefrusteerd
> met als resultaat dat ze na een aantal pogingen juist weer
> uitvallen en zo een onnodig beroep moeten doen op
> overheidsgelden.
>
> Het geven van een persoonsgebonden re-integratiebudget lijkt mij
> erg zinvol. Daarmee kunnen broodnodige voorzieningen worden
> ingekocht, opleidingen worden gevolgt, WAO-redenen worden
> opgelost. Mits er natuurlijk wel een passende contole
> plaatsvindt door een van de UVI's onafhankelijke instelling.

Ik weet dat er in ieder geval bij de gemeente Utrecht (ook uitvoerder van de
REA) een proef is met een persoonsgebonden budget. Hier moet je een
reintegratieplan indienen om het budget te verantwoorden.

> Bij het lezen van het idee echter, moest ik al snel denken aan
> de Wet Reintegratie Arbeidsgehanicapten (Wet Rea of kortweg
> WREA) waarin al een aanzienlijk deel van dit idee is
> gerealiseerd. De wet dateert van juli 1998 en men is nu druk
> bezig met het keuren van de mensen die binnen het kader van deze
> wet vallen. Nadeel is wel dat er bij de uitvoering van deze nog
> zo jonge wet al wachtijden van 5 maanden en meer ontstaan,
> voordat mensen kunnen worden geholpen.

Ik heb het stuk in de Volkskrant niet gelezen, het lijkt mij echter het
meest waarschijnlijk dat dit persoonsgebonden budget een verschijningsvorm
van de REA zal worden. Dat de REA in een niet persoonsgebonden variant hier
erg op lijkt is niet helemaal waar. Het vaste reintegratiebudget gaat immers
naar de werkgever, net zoals voorzieningen in een "pakket op maat".
Bovendien is de vrijheid bij een pakket op maat en bij andere
reintegratievoorzieningen erg klein, doordat deverstrekker van de uitkering
helemaal alleen over de voorziening beslist.

> Enerzijds natuurlijk een slechte ontwikkeling, anderzijds vraag
> je je af wat er nog komen gaat.

Als het een verschijningsvorm is van een REA-voorziening vind ik het geen
slechte ontwikkeling. Op deze manier kan de REA in ieder geval nog echt gaan
verschillen van de vroegere integratievoorzieningen, op dit moment is de REA
nog wel heel erg het oude systeem in een nieuw jasje.

Jorn Jongma