gezondheidszorg

Andor Admiraal andor at WXS.NL
Wed Sep 1 02:41:32 CEST 1999

J.L. Swarte schreef:
>Bij de argumenten van zowel Cathja, Guido als Andor, lees ik uitsluitend
economische overwegingen. Het gaat om de efficiency, of afvloeien van geld
naar het buitenland en een tweedeling die er eigenlijk al is. Maar laten we
nu eens naar mensen kijken, daar bestaat een samenleving tenslotte uit.

Ik vind efficiency geen vies woord (integedeel). Feit is dat de zorg voor
die mensen betaald moet worden. Net als dat mensen onderwijs en wegen nodig
hebben. De vraag is dus, hoe je dat het meest efficient kan organiseren.
Niet omdat efficientie een doel op zich is, maar omdat een efficiente
gezondheidszorg meer mensen zo goed mogelijk van dienst kan zijn. Zeker
wanneer je je zorgen maakt over een dreigende tweedeling in de zorg is meer
efficientie en daarmee betaalbaarheid van harte toe te juichen - het is dé
manier om te voorkomen dat zo'n tweedeling daadwerkelijk ontstaat. Wie geld
heeft kan desnoods zijn of haar zorg in het buitenland halen. Wie dat niet
kan betalen heeft een nog groter belang bij meer efficiency. Het is het
belang van mensen van vlees en bloed om zo'n economisch debat goed te
voeren.

Groet, groet,
Andor.