Verarming van de gezondheidszorg

Carry Mout ccmout at WORLDONLINE.NL
Sun Oct 31 22:57:31 CET 1999

Hallo Jan,
met belangstelling heb ik het artikel uit het Rotterdams Dagblad gelezen.
Het probleem met de voortdurende stijging in onze medische voorzieningen en
de (on)mogelijkheid die te beheersen komt doordat van een economisch
marktmechanisme geen sprake is. Je gezondheid is niet een verhandelbaar
goed, in het bijzonder niet wanneer je iets mankeert. Er is geen sprake van
een vrije keus in medicijnen en/of behandeling, gebaseerd op geld. Daarom
denk ik dat in deze bij uitstek een rol is weggelegd voor de politiek
(minister Borst en 2e kamer) om een verantwoorde regeling in de dekking van
onze medische kosten te maken. Waarom moet het uitzoeken van die
verantwoorde dekking over gelaten worden aan ieder voor zich? Zelf lekker
alle polissen uitpuzzelen op welke pillen er gedekt worden en welke niet,
met 20 verschillende eigen risico's? Of toch maar die "100% dekking" polis
te nemen, omdat en ik het kan betalen en ik nog 100% gezond ben en jonger
dan 25 jaar? Is het ministerie van volksgezondheid nu zo desperaat geworden
dat zij geen verantwoordelijkheid durft te nemen in wat de medicijnen zijn
die artsen mogen uitschrijven en/of de behandelingen die uitgevoerd mogen
worden? Om nog terug te komen op het niet verhandelbaar zijn van je
gezondheid: als je iets mankeert heb je er heel erg veel geld en moeite over
om dat weer op orde te krijgen. De voorbeelden van de moeite en geld die
mensen investeren in hun gezondheid bestaan echt hoor: van medicijnmannen
tot en met "Artsen zonder grenzen", de eindeloze en pijnlijke behandelingen
die mensen tolereren (chemotherapieen) tot en met de spirituele sesssies a
la Jomanda of de gekste dieeten. Een  controlerende en regulerende laag ter
bescherming inzake de gezondheid van het individu vind ik een noodzaak,
typisch iets voor een ministerie van gezondheidszorg. Zou minister Borst ook
beseffen dat er een rol is weggelegd voor de overheid, of zie ik het
helemaal fout?

nog steeds verbaasd,
Carry Mout