Spreekrecht slachtoffers

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Sun Oct 31 21:56:06 CET 1999

 Cathja Maas <maas0311 at WXS.NL><cathjamaas at driebergen.net> schreef,
>Weer zo'n voorstel dat bij mij gemengde gevoelens oproept. D66 wil dat
>slachtoffers van misdrijven voortaan spreekrecht krijgen in de
>rechtszaak tegen degene die verdacht wordt van het misdrijf.
 (...)
>Ik ben nl. bang dat teveel publieke aandacht voor slachtofferverhalen
>leidt tot nog meer eigenrichting in buurten en Kollumse toestanden.

 Lijkt me ook.

 Komt een dergelijk voorstel, net als de 'Kollumse toestanden' -of
 nog erger: het op Internet aan de schandpaal nagelen van mensen die
 ondersteld worden een zedenmisdrijf te hebben begaan, niet veeleer
 voort uit een totaal gebrek van vertrouwen van de burger in het
 functioneren van de rechtsstaat ?

 Zolang rechters weigeren zich normaal te gedragen en allerlei
 zedenmeesters, die databanken met DNA-materiaal willen aanleggen
 van totaal onschuldige burgers 'teneinde de misdaad te bestrijden',
 openlijk hun wartaal ventileren, wil zo'n onschuldige burger -in
 de rol van (vermeend) slachtoffer- ook wel 's gehoord worden.
 Daarop inspelen lijkt geen oplossing maar eerder een symptoom van
 de kwaal.

 Zoiets lost niets op.

 Marc Fluks